سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۹
کد خبر: 23825

رئیس سازمان دامپزشکی از اقدامات قرنطینه ای در باغ وحش ارم خبر داد و گفت: گوشتخواران در فضایی مجزا تحت مراقبت هستند و هم اکنون این باغ وحش از سوی سازمان تحت کنترل است، ضمن آنکه با شعله پاشی و ضد عفونی از گسترش بیماری جلوگیری می شود.

سلامت نیوز : پس از هشدارهایی که کارشناسان در خصوص شیوع عامل مرگ ببر سیبری دادند و مسئولین نیز اقدام به قرنطینه کردن باغ وحش ارم کردند، امروز رئیس سازمان دامپزشکی از احتمال شیوع این بیماری مشترک میان انسان و حیوان خبر داده و به شهروندان در خصوص این بیماری هشدار داد.

به گزارش تابناک ، رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مجوزی ورود حیوانی از سوی دامپزشکی صادر نشده است، نمی توان علت یک مشکل را این سازمان دانست گفت: در حال حاضر هدف سازمان دامپزشکی جلوگیری از انتقال بیماری "مشمشه" به انسانها است.

سید محسن دستور در گفتگو با مهر با بیان اینکه باغ وحش ارم زیرنظر سازمان دامپزشکی نبوده است، گفت:هنگامی که ببر سیبری وارد ایران شد، قرار بود که به میان‌کاله منتقل شود اما به باغ وحش ارم فرستاده شد.

وی افزود: از زماین که به سازمان دامپزشکی اعلام کردند که ببر تلف شده است نمونه ها به آزمایشگاه های داخلی و خارجی ارسال شد و پس از تایید بیماری مشمشه، برای جلوگیری از انتقال به انسانها اقداماتی انجام شد.

باغ وحش ارم در محاصره بازرسان

رئیس سازمان دامپزشکی از اقدامات قرنطینه ای در باغ وحش ارم خبر داد و گفت: گوشتخواران در فضایی مجزا تحت مراقبت هستند و هم اکنون این باغ وحش از سوی سازمان تحت کنترل است، ضمن آنکه با شعله پاشی و ضد عفونی از گسترش بیماری جلوگیری می شود.

دستور خاطرنشان کرد: هیچ یک از دامپزشکانی که در باغ وحش ارم مشغول به فعالیت هستند، زیرنظر سازمان دامپزشکی نیستند و شاغل باغ وحش محسوب می شوند.

وی بابیان اینکه ببرها تحت نظر سازمان محیط زیست و باغ وحش ارم قرار داشتند، افزود: از تاریخ 10 دی ماه که ببر سیبری تلف شد، سازمان دامپزشکی در جریان امور قرار گرفت و اگر جابه جایی دام یا فرآورده های دامی با مجوز سازمان دامپزشکی صورت گیرد می توان ادعا کرد که سازمان دامپزشکی مقصر است.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی برای انتقال این بیماری به انسان بوده است؟ گفت: تاکنون مشکلی برای انسانها گزارش نشده است و هدف سازمان دامپزشکی هم درشرایط کنونی جلوگیری از انتقال این بیماری به انسانها است.

دستور افزود: گزارشی از شیوع این بیماری به دیگر حیوانات شهری مانند گربه و سگ گزارش نشده است.

گفتنی است، ببر سیبری که به نام ببر مازندران وارد کشور شده و قرار بود این جفت ببر به منطقه حفاظت شده ای در استان مازندران منتقل شوند به دلیل نگهداری نامناسب و عدم رسیدگی به وضعیت بیماری ببر ها، ببر نر به دلیل بیماری مشمه دار فانی را وداع گفت گرچه اکنون پس از گذشت حدود یک ماه از مرگ این ببر بخت برگشته هنوز که هنوز تمام ارگان ها و سارمان های مرتبط با این موضوع مرگ ببر سیبری را به گردن یکدیگر می اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha