سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۴
کد خبر: 23826

بچه‌دار شدن آرزوی همه زوج‌هاست و ناباروری، یك بیماری سخت دونفره كه كلی هزینه و دردسر خاص خودش را دارد.

سلامت نیوز :بچه‌دار شدن آرزوی همه زوج‌هاست و ناباروری، یك بیماری سخت دونفره كه كلی هزینه و دردسر خاص خودش را دارد.

به همین دلیل است كه محققان در سراسر دنیا دنبال متهم‌های اصلی ناباروری می‌گردند تا به جای درمان، بتوانند از آن پیشگیری كنند. این بار محققان دانشگاه كالیفرنیا، انگشت اتهام را به طرف وان‌های پر از آب داغ حمام، جكوزی‌ها و حوضچه‌های آب‌گرم گرفته‌اند.

آنها می‌گویند حرارت این مكان‌ها، روی تعداد و كیفیت اسپرم‌ها، حداقل تا چند ماه، تاثیر می‌گذارند و این چیزی است كه می‌تواند باروری مردان را كم كند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این محققان مردانی را كه به علت ناباروری به این كلینیك‌ها مراجعه كرده بودند، بررسی كردند. آزمایش‌ها نشان داد در آنهایی كه حداقل 30 دقیقه در هفته در وان پر از آب داغ حمام خیس می‌خوردند، هم تعداد اسپرم‌ها كم شده و هم شاخص‌های كیفیت اسپرم آنها پایین‌تر آمده است.

شاخص‌هایی مثل تحرك، اندازه و غیره. بعد از 3 تا 6 ماه خودداری از این گونه حمام‌ها، در نیمی از این مردان تعداد اسپرم‌ها 5 برابر شده بود، نكته‌ای كه از نظر دانشمندان یك تاثیر فوق‌العاده بود. در این مردان همچنین تحرك اسپرم‌ها از 12 درصد به 34 درصد رسیده بود كه این هم قابل توجه بود.
نكته جالب اینكه 5 نفر از 6 نفری كه قطع این حمام‌های داغ روی آنها تاثیری نگذاشته بود، سیگاری‌های قهاری بودند. محققان می‌گویند اثر منفی سیگار بر كیفیت اسپرم‌ها آن قدر مهم هست كه ادامه ناباروری این مردان را بتوان به آن نسبت داد.

البته این كار تحقیقاتی كه در نشریه انجمن اورولوژی برزیل چاپ شده، هنوز برای صدور حكم نهایی برای حمام‌های داغ كافی نیست. مهم‌ترین علت آن است كه آنالیز اسپرم مردان تنها یكی از عوامل تاثیرگذار بر باروری زوجین محسوب می‌شود و هم برای بیماران و هم برای پزشك، نتیجه نهایی یعنی باروری مهم است.

با این حال آنچه كه در مورد این مطالعه می‌توان گفت این است كه چنین اتهامی چندان هم بیراه نیست. تاثیر منفی حرارت بر باروری مردان، از سالها قبل مشخص شده بود. در مطالعات قبلی، كه در سال 1965 انجام شده بود، محققان نشان دادند كه حرارت بالای حمام می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را به طور موقت پایین بیاورد ولی البته روی كیفیت اسپرم‌ها كاری انجام نشده بود.

 مردان از قرارگرفتن به مدت طولانی در محیط‌های با حرارت بالا مثل وان پر از آب داغ دوری كنند.به این ترتیب شاید بتوانند از نگرانی بی بچه بودن و نیز از درمان‌های سخت و پرهزینه ناباروری خلاص شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha