جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

محققان می گویند آزمایش چند قطره اشک می تواند راهکاری ارزان قیمت برای غربالگری پارکینسون باشد که تشخیص زودتر را ممکن می کند و در نتیجه، به طور بالقوه می توان با درمان های مناسب عوارض بیماری را به تاخیر انداخت.

غربالگری پارکینسون با اشک

سلامت نیوز:محققان می گویند آزمایش چند قطره اشک می تواند راهکاری ارزان قیمت برای غربالگری پارکینسون باشد که تشخیص زودتر را ممکن می کند و در نتیجه، به طور بالقوه می توان با درمان های مناسب عوارض بیماری را به تاخیر انداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از ایندیپندنت، پژوهشگران با آنالیز اشک بیماران مبتلا به پارکینسون و افراد بالغی که هنوز دچار عوارض این بیماری نشده بودند، دریافتند که سطح آلفا سینوکلئین، مولکول پروتئینی که موجب آسیب های مغزی می شود، در مبتلایان به پارکینسون 5 برابر است.
دکتر مارک لو نویسنده گزارش و از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: تحقیق ما نشان می دهد که قطرات اشک می تواند یک نشانگر بیولوژیکی موثق، ارزان و غیرتهاجمی برای بیماری پارکینسون باشد.
به گفته این پژوهشگر، فرآیند بیماری پارکینسون سال ها یا دهها سال قبل از ظهور و بروز علائم آن آغاز می شود، بنابراین، یک نشانگر زیستی همچون آزمایش اشک می تواند برای تشخیص، یا حتی درمان زودتر بیماری مفید باشد.
از آنجا که علائم تاثیرات عصبی پارکینسون در سراسر بدن و نه تنها مغز است، تیم تحقیق پیش بینی کردند که مولکول های پروتئینی غیرطبیعی مرتبط با پیشرفت این بیماری در خارج از مغز هم یافت می شود.
بنابراین، آنها 55 فرد مبتلا به پارکینسون، 22 نفر از همان طیف سنی و جنسیتی و البته بدون عوارض بیماری را در نظر گرفتند و نمونه های اشک آنها را از نظر پروتئین یاد شده بررسی و مقایسه کردند.
آنها دریافتند که در اشک مبتلایان به پارکینسون، سطح سالم و ظاهر غیرانبوه آلفا سینوکلئین، کمتر است. علاوه بر این، بیماران به طور قابل توجهی سطح بالاتری از فرم غیرسالم مولکول را داشتند.
تجمع غیرطبیعی این مولکول پروتئین در کار سیگنال های عصبی تداخل ایجاد می کند و فاکتوری مهم در آسیب عصبی محسوب می شود که نشانگر پیشرفت بیماری پارکینسون است.
به گزارش گروه علمی ایرنا؛ پارکینسون همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری بوده اما در جوانان هم دیده می‌شود.این بیماری براثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است رخ می‌دهد.
پارکینسون بعد از آلزایمر شایع ترین بیماری تحلیل برنده مغز در کشور است. مردان تقریبا 2 برابر بیشتر زنان به این بیماری مبتلا می شوند.
میزان شیوع این بیماری یک تا سه مورد در هزار نفر است و با افزایش سن، احتمال بروز بیماری هم بیشتر می شود.پارکینسون بیشتر در افراد مسن و از دهه های پنجم و ششم مشاهده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha