شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 238324

البته شهروندان زلزله‌زده و درگذشتگان زلزله كرمانشاه هم در برنامه‌ریزی‌های گردهمایی جایگاه ویژه‌ای داشتند و اعضای حاضر در گردهمایی علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان زلزله، به مناطق آسیب‌دیده سرپل‌ذهاب هم رفتند و از نزدیك شرایط زلزله‌زدگان این شهر و روستاهای اطراف را مشاهده كردند و همزمان با این بازدید ٦ كانكس نیز به زلزله‌زدگان اهدا كردند.

گردشگری با طعم پس از زلزله كرمانشاه

سلامت نیوز:اعضای انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری برای یازدهمین سال متوالی این‌بار در كرمانشاه گرد هم آمدند تا همزمان با گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری (٢١ فوریه) توجه فعالان حوزه گردشگری را به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استانی جلب كنند كه چند ماهی است نامش همنشین نام «زلزله» شده است.

به گزارش سلامت نیوزف اعتماد نوشت: هر چند این استان پیش از زلزله توسط كانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری به عنوان میزبان یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری انتخاب شده بود، اما برخلاف آسیب‌هایی كه زلزله به زیرساخت‌های شهری استان وارد كرد، انجمن راهنمایان این استان عزم خود را جزم كرد تا این گردهمایی را در سطح قابل قبولی برگزار كند. البته شهروندان زلزله‌زده و درگذشتگان زلزله كرمانشاه هم در برنامه‌ریزی‌های گردهمایی جایگاه ویژه‌ای داشتند و اعضای حاضر در گردهمایی علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان زلزله، به مناطق آسیب‌دیده سرپل‌ذهاب هم رفتند و از نزدیك شرایط زلزله‌زدگان این شهر و روستاهای اطراف را مشاهده كردند و همزمان با این بازدید ٦ كانكس نیز به زلزله‌زدگان اهدا كردند.

در كنار معرفی و بازدید از جاذبه‌های استان، راهنمایان گردشگری در این گردهمایی دغدغه‌ها و مسائل صنفی خود را نیز مطرح كردند. یكی از مهم‌ترین مطالباتی كه راهنمایان گردشگری چند سالی است مطرح می‌كنند و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده، موضوع بیمه راهنمایان گردشگری است. رفیعی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در مراسم اختتامیه این گردهمایی پیشنهاد داد تا اعضای انجمن صنفی راهنمایان كمیته‌ای را برای پیگیری موضوع بیمه راهنمایان گردشگری تشكیل دهند و در پایان هم به عدم حضور محب‌خدایی، معاون گردشگری كشور اشاره كرد. در گردهمایی راهنمایان گردشگری نه تنها علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی حضور نداشت، معاون او در حوزه گردشگری هم حضور پیدا نكرد تا از نزدیك با دغدغه‌های یكی از مهم‌ترین اصناف در حوزه گردشگری آشنا شود.

بیمه، مهم‌ترین مطالبه راهنمایان

مهسا مطهر، عضو هیات‌مدیره و مسوول كمیته بیمه كانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری كشور با اشاره به اینكه برگزاری یازدهمین دوره گردهمایی راهنمایان گردشگری نشان از توانایی این كانون در فعالیت مستمر و تاثیرگذار در حوزه گردشگری دارد، گفت: «ما از حقوق اولیه‌مان به عنوان یك شهروند ایرانی محروم هستیم. پیگیری‌های بسیاری برای موضوع بیمه راهنمایان در مجلس به ویژه فراكسیون گردشگری داشتیم، اما برخلاف حمایت برخی نمایندگان، هنوز در این زمینه نتیجه مطلوب نگرفته‌ایم. این در حالی است كه اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری را جایگزین درآمد نفتی كشور كنیم، باید به این نكته توجه كنیم كه نیروی انسانی فعال در این صنعت باید از امنیت شغلی برخوردار باشد.» مطهر همچنین تاكید كرد: راهنمایان گردشگری بیمه ندارند، این شغل از‌جمله مشاغلی است كه بازنشستگی ندارد و همین چالش‌ها باعث می‌شود بسیاری از جوانانی كه توانمندی فعالیت در این شغل را دارند، تمایلی به فعالیت در این حوزه نداشته باشند یا به صورت مقطعی این شعل را انتخاب كنند. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: ما در این شغل نیازمند تدوین قوانین حمایتی هستیم. مدت‌هاست تعامل با مجلس را آغاز كرده‌ایم، اما گویا هنوز اهمیت مسائل مربوط به شغل ما برای دولت و مجلس مشخص نشده است. این صنعت خدمات محور است و برپایه منابع انسانی استوار است، اگر این نیروی انسانی از امنیت شغلی برخوردار نباشد، نمی‌تواند خدماتی را كه باید، به مخاطبان ارایه دهد. مهم‌ترین مطالبه راهنمایان گردشگری تدوین قوانین حمایتی برای این شغل و همچنین موضوع بیمه است. در حال حاضر قوانین موجود در حیطه شغلی ما غالبا بازدارنده هستند.

اراده مجلس حل مشكل بیمه راهنمایان است

جبار كوچكی‌نژاد، رییس فراكسیون گردشگری مجلس با تاكید بر تلاش مجلس برای وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی با هدف ایجاد ثبات در این سازمان در خصوص بیمه راهنمایان گردشگری در این نشست گفت: «بیمه تامین اجتماعی در كشور دچار بحران شده است. در بودجه سال ٩٧ اراده كردیم كه موضوع بیمه راهنمایان را حل كنیم، در تبصره ٦ الحاقیه ٧ تلاش كردیم تا موضوع بیمه قالیبافان و زنان خانه‌دار را سر و سامان دهیم و بعد هم به بیمه راهنمایان رسیدگی كنیم. ضمن اینكه تعداد اعضای عضو انجمن راهنمایان هم حدود ٨ هزار نفر است و به نتیجه رسیدن مساله بیمه این صنف چندان بعید نیست. ما از دولت خواسته‌ایم لایحه ساماندهی بیمه را به مجلس ارایه كند.» رییس فراكسیون گردشگری مجلس همچنین گفت: «امیدواریم دولت در سال ٩٧ این لایحه را به مجلس ارایه كند و از طرف دیگر ما آمادگی این را داریم كه در قالب این لایحه به موضوع بیمه راهنمایان گردشگری هم رسیدگی كنیم. علت اینكه هنوز این موضوع حل نشده و بعد از گذشت ده سال هنوز بیمه راهنمایان در مجلس به نتیجه نرسیده است شاید این باشد كه موضوع بیمه راهنمایان برای نمایندگانی كه این مساله با آنان مطرح شده، از اهمیت لازم برخوردار نبوده، اگر اهمیت این مساله برای نمایندگان مسجل شود، با روش‌های مختلف می‌توان نتیجه مطلوب را گرفت.»

همچنین در نشست خبری كه روز دوم برگزاری گردهمایی برگزار شد، مجتبی نیك‌كردار، معاون امور عمرانی استاندار كرمانشاه با اشاره به اینكه در استان كرمانشاه ٤٤‌هزار اثر تاریخی شناسایی، ٢هزار و ٢٠٠ اثر ثبت ملی و یك اثر ثبت جهانی (بیستون) را در خود جای داده، گفت: «محور توسعه كرمانشاه بر پایه گردشگری، ‌خدمات و تجارت تعریف شده، تلاش ما این است كه برای صنعت گردشگری در این استان فرش قرمز پهن كنیم چون قابلیت آن را داریم.»

سامانه ارتباطی راهنمایان با فعالان صنعت گردشگری ایجاد شد

«اویس كیانی» رییس كانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری با اشاره به اینكه تلاش شده تا با برگزاری این گردهمایی استان كرمانشاه دوباره در رسانه‌ها با اخبار خوب و مثبت احیا شود از افتتاح فاز اول سامانه جامع راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: «این سامانه تسهیل‌كننده ارتباطات راهنمایان با عناصر فعال صنعت گردشگری است.»

كیانی همچنین از بازنویسی و انتشار كتاب «برد brad» (كه یكی از كتب مرجع راهنمایی گردشگری كشورهای مختلف است) با اطلاعاتی در خصوص جاذبه‌های گردشگری ایران، در سال آینده خبر داد و ضمن اشاره به افتتاح قریب‌الوقوع ایستگاه راه آهن كرمانشاه گفت: «با مذاكراتی كه با معاونت مسافربری راه آهن داشتیم، به زودی بلیط قطار به مقصد كرمانشاه ارایه خواهد شد.»

كیانی اشاره‌ای هم به تاثیر زلزله بر گردشگری كرمانشاه داشت و تاكید كرد: «كرمانشاه در نقطه قرمز گردشگری است كه تلاش ما این است كه گردشگری در كرمانشاه حال و هوای جدیدی به خود بگیرد.»

پروفسور ووتر هنكلمن، استاد ایلام شناس دانشگاه مطالعات عالی پاریس میهمان ویژه یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در حاشیه این گردهمایی ضمن ارایه پیشنهادی در خصوص ساخت پارك باستان‌شناسی در بیستون و طاق بستان در خصوص شرایط حفاظت از آثار شاخص تاریخی كرمانشاه از جمله بیستون گفت: «اسكن این آثار در فاصله زمانی پنج سال با دقت بسیار بالا نشان می‌دهد كه بخش‌هایی از بیستون به خصوص در منطقه جنوبی آسیب دیده‌‌اند كه این آسیب‌ها بر اثر بارش باران‌های اسیدی است. برای حفاظت از این آثار باید مطالعات بین‌المللی صورت گیرد. فعالیت پتروشیمی و كارخانه‌ها در نزدیكی بیستون تاثیر منفی در شرایط این اثر دارند. شرایط بیستون به گونه‌ای است كه برای نگهداری از اثر نمی‌توانیم برای آن سقف یا پوشش شیشه‌ای در نظر بگیریم، به دلیل اینكه با تغییر شرایط اثر باعث آسیب بیشتر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha