چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 23834
سلامت نیوز : برنامه غذایی نامناسب یكی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی - عروقی است كه تغییراتی در چربی خون را سبب می‌شود و در ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی - عروقی نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش ایسنا، مطالعات نشان داده است جوامعی كه از رژیم غذایی با كلسترول و چربی جامد كمتری برخوردارند، میزان بروز بیماری‌های قلبی - عروقی كاهش یافته و به دنبال آن میزان چربی خون آنها نیز كمتر می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در ایجاد چاقی، افزایش چربی خون، دیابت و افزایش فشار خون موثر باشد. این عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی - عروقی هستند.

بیماری‌های قلبی - عروقی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و از عمده‌ترین مشكلات بهداشتی در كشورهای پیشرفته و در حال توسعه به شمار می‌روند. در ایران نیز سالانه حدود 40 درصد مرگ و میر به بیماری‌های قلبی - عروقی مربوط می‌شود.

برخی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهند كه از آنها به عنوان عوامل خطر نام برده می‌شود. فردی كه حداقل دارای یكی از این عوامل خطر باشد آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی خواهد داشت.

بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، تغذیه نامناسب، فشار خون بالا، چربی خون بالا (كلسترول و تری گلیسرید)، استعمال سیگار، فشار روحی روانی، بی‌تحركی، سن و جنس (مردان بالای 45 سال، زنان بالای 55 سال)، داشتن زمینه ارثی بیماری‌های قلبی - عروقی، چاقی و دیابت از جمله عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی به شمار می‌روند.

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی - عروقی توجه به عواملی مانند كاهش مصرف گوشت‌های قرمز و تاكید بر مصرف گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی لازم است. همچنین توصیه می‌شود تا حد امكان از غذاهای سرخ شده و مصرف روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی خودداری شود.

گنجاندن روغن‌های مایع مانند زیتون، كانولا، در برنامه‌ غذایی روزانه، مصرف انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و ... به عنوان بخشی از چربی روزانه، كاهش مصرف نمك و فرآورده‌های غذایی شور، مصرف ماهی حداقل 2 بار در هفته، محدود كردن مصرف غذاهایی مانند مغز، قلوه، كله و پاچه، استفاده از سیر و پیاز به عنوان طعم دهنده غذاها، مصرف شیر و فرآورده‌های كم چرب آن، استفاده از نان‌های سبوس‌دار و فرآورده‌هایی كه از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند نیز در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی -عروقی موثرند.

همچنین دست كشیدن از غذا قبل از سیرشدن، افزایش مصرف سبزی و میوه در برنامه غذایی روزانه، مراجعه به موقع به پزشك و متخصص تغذیه به منظور بررسی وضعیت سلامت و تغذیه و پیروی از یك برنامه غذایی صحیح با توجه به ویژگی‌های فردی هر شخص، ورزش منظم و فعالیت بدنی روزانه و حفظ وزن بدن در حالت طبیعی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha