در حالی جمعیت شاغل کشور در تابستان امسال بیش از ۲۳میلیون و ۸۳۰هزار نفر بوده که این رقم در پاییز امسال به ۲۳میلیون و ۳۳۱هزار نفر کاهش یافته است.

پانصد هزار نفر در پائیز بیکار شدند/کرمانشاه بعد از زلزله، بیکارترین استان

سلامت نیوز: در حالی جمعیت شاغل کشور در تابستان امسال بیش از ۲۳میلیون و ۸۳۰هزار نفر بوده که این رقم در پاییز امسال به ۲۳میلیون و ۳۳۱هزار نفر کاهش یافته است.
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه بهار نوشت: جدیدترین گزارش مرکز آمار حکایت از افزایش نرخ بیکاری به‌میزان 0. 2 درصد در پاییز 96 نسبت به تابستان 96 دارد. بر اساس گزارش تفصیلی این مرکز درباره نیروی کار در پاییز امسال از جمعیت 26 میلیون و 472 هزار و 835 نفری فعال کشور، بالغ بر 23 میلیون و 331 نفر شاغل و بیش از 3 میلیون و 141 هزار و 600 نفر بیکار هستند. از کل جمعیت شاغلین کشور، بالغ بر 19 میلیون و 107 هزار نفر را مردان و حدود 4 میلیون و 224 هزار نفر بانوان هستند. همچنین از مجموع سه میلیون و 141 هزار و 667 بیکار در سطح کشور، 2 میلیون و 142 هزار و 522 نفر از مردان و 999 هزار و 145 نفر از جمعیت بانوان هستند.
بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال در پاییز امسال با کاهش 2درصدی نسبت به پاییز 95 به ۲۸.۴ درصد رسید. تعداد شاغلان کشور نسبت به پاییز 95 به‌میزان 957 هزار و 751 نفر افزایش و نسبت به فصل ماقبل یعنی تابستان 96، 496 هزار و یک نفر کاهش پیدا کرده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت در سن کار یعنی جمعیت 10ساله و بیشتر نسبت به پاییز سال گذشته۱.۲درصد رشد داشته است که البته این نرخ نسبت به تابستان امسال 0.9درصد کاهش را نشان می‌دهد. نتایج این طرح آمارگیری همچنین حکایت از آن دارد که بخش خدمات با ۵۰.۱ درصد، بیشترین سهم اشتغال را بین بخش‌های عمده اقتصادی به خود اختصاص داده است. همچنین بخش صنعت۳۲.۶درصد و بخش کشاورزی نیز۱۷.۲ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد. سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز 96 نسبت به پاییز سال گذشته0.1 درصد و در مقایسه با تابستان سال جاری نیز ۹.۱درصد کاهش داشته است. همچنین سهم شاغلان بخش صنعت در پاییز 96 نسبت به فصل قبل، معادل ۱.۲درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (پاییز 96 نسبت به پاییز 95) به‌میزان 0.5 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین سهم شاغلان در بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان 0.6 درصد رشد داشته است. البته سهم شاغلان در این بخش از اقتصاد، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، از کاهش 0.5درصدی حکایت دارد. علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری جمعیت 15 تا 24‌ساله نسبت به پاییز سال گذشته 2درصد کاهش داشته است اما نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور حدود 28درصد و همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29ساله حدود 25 درصد است که به‌اعتقاد کارشناسان اقتصادی این رقم نگران‌کننده است.


کرمانشاه بعد از زلزله، بیکارترین استان شد
کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی در پاییز ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را داشتند. طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، استانهای کرمانشاه با 25.6 درصد، چهار ومحال بختیاری با 21.1درصد و آذربایجان غربی با 15درصد در پاییز سال 96 بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند. همچنین استان‌های هرمزگان با 5.7درصد، سمنان با 8.3 درصد و مرکزی با 8.5 درصد هم کمترین نرخ بیکاری را دارند.
بررسی وضعیت بیکاری در استان‌های مختلف حاکی از این است که در فصل پاییز سال‌جاری، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 25.6 درصدی رکورددار بوده و بیش از یک‌چهارم کسانی که در این استان مشتاق کار کردن بوده‌اند، در هفته حتی یک ساعت نیز کار نکرده‌اند. پس از کرمانشاه، استان چهارمحال و بختیاری نیز با نرخ بیکاری 1.21 درصدی، دومین استانی است که در فصل پاییز سال‌جاری، نرخ بیکاری بالای 20درصد داشته است. از سوی دیگر مطلوب‌ترین استان از نظر پایین بودن بیکاران، استان هرمزگان بوده که با ثبت نرخ 5.7 درصدی، توانسته است عنوان پایین‌ترین نرخ بیکاری را از آن خود کند. البته نباید نادیده گرفت که نرخ مشارکت در این استان نیز حدود 4.6 درصد از متوسط نرخ مشارکت کشور پایین‌تر است و این مسئله می‌تواند تا حدی پایین بودن نرخ بیکاری را توجیه کند.


بیکاری 50درصد فارغ التحصیلان
بیکاری فارغ الحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و تبدیل به یک چالش اساسی شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نو به خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد. در عین حال افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، منجر به عدم تعادل بین فرصت‌های شغلی موجود و نیاز واقعی بازار کار و جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی شده است.
 بخشی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی قبل از فارغ التحصیل شدن، ضمن تحصیل شاغل هستند. از 4.8 میلیون نفر دانشجو حدود 800 هزار نفر (17درصد) شاغل هستند. بخشی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی از نظر اقتصادی غیر فعال هستند این موضوع به ویژه در مورد زنان صدق می‌کند. حدود 34 درصد از کل فارغ التحصیلان و 52 درصد از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی غیر فعال هستند. از آنجا که تعداد کل فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال تحصیلی 94-93، حدود 850 هزار نفر است (500 هزار نفر مرد و 350 هزار زن)، می‌توان گفت حدود 290 هزار نفر (34درصد) از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی و 180 هزار نفر (52 درصد) از زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند و تمایلی برای ورود به بازار کار ندارند. از کل جمعیت فارغ التحصیل و در حال تحصیل دانشگاهی (11.8 میلیون نفر) حدود 4.5 میلیون نفر شاغل و 1. 1میلیون نفر بیکار هستند یعنی در مجموع 5.6 میلیون نفر جزء جمعیت فعال اقتصادی و ما بقی (6. 2 میلیون نفر معادل 52 درصد) غیر فعال هستند.
اما آمارهای دیگر حاکی از این است که 36 درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. همچنین در جمعیت در حال تحصیل آموزش عالی کشور، 800 هزار نفر شاغل و 200هزار نفر بیکار هستند؛ همچنین در بین 7 میلیون فارغ التحصیلان سال 94نیز، 7.3 میلیون شاغل و 900 هزار نفر بیکار هستند.


کارگران قدرت خرید خوبی ندارند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست دولت، افزایش میزان دستمزد کارگران به نسبت نرخ تورم است. علی ربیعی گفت: صادقانه باید گفت مردم و کارگران قدرت خرید خوبی ندارند و افزایش دستمزدها هم این کاهش قدرت خرید را جبران نمی‌کند. وی گفت: سیاست افزایش میزان دستمزد نسبت به نرخ تورم باید یک دهه دنبال شود تا مردم قدرت خریدشان به سال‌های گذشته برسد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: افزایش دستمزد باعث افزایش قدرت خرید مردم و در نهایت افزایش تولید می‌شود. ربیعی با اشاره به هزینه‌های این وزارت برای تامین اجتماعی گفت: روزی که وزیر شدم هفت هزار میلیارد تومان هزینه درمان تامین اجتماعی بود که الان به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. وی با بیان اینکه یکپارچگی تامین اجتماعی را از هم می‌پاشد افزود: در حالی که باید 50 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت کنیم تلاش کرده‌ایم تا حتی یک روز مستمری مستمری بگیران تاخیر نشود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نابرابری میان شهرها و حاشیه آنها گفت: اگر بخواهیم فقر زدایی کنیم نیاز به سیاست مناسب، مداوم و منسجم داریم. ربیعی افزود: باید با این سیاست به فقر حمله و روستاییان و کارگران و حاشیه‌نشینان را توانمند کنیم. وی گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از ناآرامی‌های گذشته دربرخی مناطق کشور مشخص شد، ناآرامی‌ها در مناطقی که احساس بی عدالتی بیشتر بوده بیشتر به وجود آمده و این یک واقعیت اجتماعی است. او افزود: در سال 97 برای فقرزدایی هفت هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد که چهار هزار میلیارد تومان آن موجود است و بقیه را باید تامین کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه اشتغال روستاییان و اشتغال فراگیر را به سیاست ضد فقر تبدیل کرده‌ایم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تاکون هیچ برنامه و تصمیم خاصی برای حذف یارانه بگیران در سال آینده وجود ندارد. ربیعی افزود: واقعیت این است که دهک‌های میانی کشور بی جان هستند و نمی‌شود زندگی شان را دست کاری کرد. وی با اشاره به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی گفت: این مشکلات از 25 سال پیش آغاز شد، اما هیچ کس آن را بیا ن نکرد. وی افزود: ساعت شنی جمعیت که تغییر کند، این مشکلات برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد می‌شود. ربیعی با بیان اینکه صندوق‌های بیمه‌ای را با صندوق‌های حمایتی اشتباه گرفته‌ایم، گفت: صندوق‌های ما نیازمند اصلاحات ساختاری هستند و مجلس و دولت باید برای این اصلاحات تصمیمات سخت بگیرند تا وضعیت صندوق‌ها درست شود اما جامعه آمادگی آن را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha