سلامت نیوز : بررسی 46 شاخص سلامت با اعلام وضعیت مطلوب سلامت استان‌های مهاجر پذیر نشان داد: استان‌های تهران، گیلان، سمنان و اصفهان در مطلوب‌ترین وضعیت سلامت و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و لرستان در نامطلوب‌ترین وضعیت سلامت قرار دارند.

به گزارش ایسنا، شاخص سلامت و میزان مرگ ‌و میر کودکان از جمله شاخص‌های مهم بهداشتی است که بررسی‌های مختلف نشان‌ دهنده تفاوت آنها در استان‌های کشور است. از این رو مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی این شاخص‌ها در استان‌های کشور و بررسی ارتباط آن با شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.

داده‌های مرتبط با شاخص‌های سلامت بر اساس اطلاعات مرکز توسعه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع‌آوری و با استفاده از روش تحلیل عاملی، رتبه سلامت در استان‌ها تعیین شد و با استفاده از رگرسیون چندگانه با توجه به نمره استاندارد شده در اولین عامل تلخیص شده از تحلیل عاملی، ارتباط بین وضعیت سلامت کودکان با وضعیت اجتماعی اقتصادی استان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.


بررسی 46 شاخص سلامت و مرگ‌ و میر کودکان در اولین فاکتور تحلیل عاملی نشان داد که به ترتیب استان‌های تهران، گیلان، سمنان، اصفهان از نظر این شاخص‌ها در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و لرستان به ترتیب در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارند.

همچنین ارزیابی وضعیت سلامت با 13 شاخص مرتبط با وضعیت اجتماعی اقتصادی نشان داد شاخص‌های جمعیت کودکان زیر 5 سال و میزان بی‌سرپرستی کودکان در وضعیت سلامت اثر منفی داشته است. علاوه بر این استان‌هایی که مهاجرپذیر بوده‌اند از لحاظ وضعیت سلامت درشرایط مطلوب‌تری قرار داشته‌اند.

استان‌هایی که وضعیت اجتماعی اقتصادی بهتری داشته‌اند از لحاظ وضعیت سلامت و نیز میزان مرگ ‌و میر کودکان در شرایط مطلوب‌تری قرار داشته‌اند، لذا توسعه اقتصادی و اجتماعی از عوامل مهم و تأثیرگذار در وضعیت سلامت کودکان در استان‌های مختلف کشور محسوب می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha