یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 238454

متخصص ارتوپدی گفت: با بروز بیماری آرتروز سطح صاف و صیقلی مفاصل روند سایشی پیدا خواهد کرد و به مرور زمان به سطحی خشن و تخریب‌شده تبدیل می‌شود.

عوامل ایجاد آرتروز زودرس

سلامت نیوز:متخصص ارتوپدی گفت: با بروز بیماری آرتروز سطح صاف و صیقلی مفاصل روند سایشی پیدا خواهد کرد و به مرور زمان به سطحی خشن و تخریب‌شده تبدیل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی مقتدایی متخصص ارتوپدی گفت: سطح مفاصل پوشیده از یک لایه غضروفی صاف و صیقلی است که در تحرک‌های زانو این دو سطح صاف در مقابل یکدیگر به راحتی حرکت می‌کنند و باعث سهولت حرکت مفاصل می‌شوند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در حالت طبیعی مفاصل هنگام حرکت بر روی یکدیگر سایش پیدا می‌کنند؛ با بروز بیماری آرتروز سطح صاف و صیقلی مفاصل تخریب می‌شود، روند سایشی پیدا می‌کند و به مرور زمان این سطح صاف به سطحی خشن و تخریب‌شده تبدیل می‌شود.

این متخصص ارتوپدی در ادامه افزود: سطح تخریب‌شده مفاصل با عنوان بیماری آرتروز ایجاد درد می‌کند و به غیر از تغییرات سنی عوامل محیطی مانند افزایش وزن، پوکی استخوان، ورزش نکردن، ضعف عضلات، کجی‌های زانو (پرانتزی یا ضربدری)، برخی از عادات بد زندگی مانند نشست بر روی زمین و بالا و پایین رفتن بیش از حد از پله ایجاد آرتروز زودرس می‌کند.

مقتدایی گفت:‌ نشستن بر روی زمین به حالت دوزانو 7 برابر وزن بدن فشار در مفصل زانو ایجاد می‌کند و سبب تخریب آن می‌شود؛ ورزشکارانی که مینیسک یا رباط آنها پاره شده و به آن رسیدگی نمی‌کنند، احتمال ابتلا به آرتروز زودرس در آنها بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بر اساس تحقیقات معلوم شده نشستن به حالت دوزانو نه تنها باعث ایجاد مشکلات ارتوپدی خواهد شد، بلکه می‌تواند باعث افزایش فشار خون و دردهای عصبی بدن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha