محققان موفق به طراحی نوعی نانوذرات شدند که با استفاده از لیزر مادون قرمز، مقاومت دارویی سلول‌های سرطانی را از بین می برد.

نانوذراتی که مقاومت دارویی سلول سرطانی را از بین می‌برد

سلامت نیوز: محققان موفق به طراحی نوعی نانوذرات شدند که با استفاده از لیزر مادون قرمز، مقاومت دارویی سلول‌های سرطانی را از بین می برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،معمولاً سلول‌هایی که بعد از جراحی یا درمان اولیه در بدن باقی می‌مانند، دچار مقاومت دارویی می‌شوند و در این پروژه محققانی از دانشگاه مریلند، اوهایو، ویرجیانا، میسوری، شانگهای و ایندیانا موفق شدند برای مقابله با سلول‌هایی که در برابر دارو مقاوم هستند از نانو ذرات استفاده کنند.


ژیائومینگ از محققان دانشگاه مریلند گفت: با مدیریت شیمی‌درمانی با این روش جدید، پزشک می‌تواند دوز کمتری از داروی شیمی‌درمانی را وارد بدن بیمار کند و این کار منجر به بهبود فرآیند درمان می‌شود و در عین حال میزان سمیت دارو برای اندام‌های سالم بدن به حداقل می‌رسد.


آن‌ها با همکاری مشترک نانوذراتی ساختند که میتوکندری را در سلول‌ها هدف قرار می‌دهد؛ میتوکندری اندامکی در سلول‌ است که نقش تولیدکننده انرژی را به ‌عهده داشته و اکسیژن و مواد غذایی را به ATP تبدیل می‌کند.


زمانی که نانوذرات به میتوکندری می‌رسد، محققان لیزر مادون قرمز نزدیک را به آن می‌تابانند و این کار موجب واکنش شیمیایی شده که مقدار ATP را در پمپ‌ها کاهش می‌دهد که با این روش می‌توان بیان پمپ‌های خروجی سلول را کم کرده و همچنین توزیع آن‌ها را در غشای سلول به حداقل می‌رساند.


محققان معتقد هستند که نانوذراتی که آن‌ها ساخته‌اند می‌تواند حامل دارو باشد که با استفاده از تابش لیزر مادون قرمز نزدیک، محتویات خود را آزاد کند و منجر به از بین رفتن مقاومت دارویی در سلول‌های تومور شده و اثرات سمی برای سلول‌های سالم نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha