سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات راینولوژی گفت: در برخی مطب‌ها پزشكان اقدام به طراحی كامپیوتری بینی فرد می‌كنند كه این كار از نظر علمی به هیچ وجه صحیح نیست و توقعات بیمار را بالا می‌برد.

محسن نراقی در گفت‌وگو با  فارس، در خصوص طراحی كامپیوتری به منظور جراحی‌های بینی كه در بعضی از مطب‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: باید دید كه هدف از این كار چیست چرا كه ممكن است نفس كار اشكال نداشته باشد اما نتیجه‌گیری آن غلط باشد.

وی افزود: طراحی كامپیوتری برای این است كه فردی كه در صورتش در بینی و یا فك اشكالی وجود دارد طراحی و آنالیز صورت گیرد و مشخص شود بهترین كاری كه می‌توان برای این بیمار انجام شود چیست.

نراقی تصریح كرد: برخی كه به پزشكان جراحی بینی مراجعه می‌كنند فك و چانه آنها دچار مشكلاتی شده است لذا از روش طراحی كامپیوتری برای ایجاد هارمونی در صورت او استفاده می‌شود اما متاسفانه این روش وسیله‌ای برای سوءاستفاده برخی از پزشكان شده است.

وی گفت: متاسفانه در برخی مطب‌ها فردی كه منظور جراحی زیبایی بینی مراجعه كرده است با طراحی كامپیوتری بینی ایده‌آلی را نشان می‌دهند و ادعا می‌كنند كه بینی بیمار را به هر گونه‌ای كه او بخواهد درمی‌آورند.

نراقی یادآور شد: این موضوع از نظر علمی به هیچ وجه صحیح نیست چرا كه ما در كامپیوتر به راحتی می‌توانیم بینی را به هر شكلی كه بخواهیم درآوریم اما در عمل باید توجه داشت كه بینی یك بافت زنده است و مسائل داخلی آن و نوع بافت آن در جراحی اهمیت بالایی دارد. لذا نمی‌‌توان گفت كه بینی را به هر شكلی كه بخواهیم درآوریم.

وی اضافه كرد: به عنوان مثال یك بینی بافت كاملا گوشتی دارد كه دارای پوست ضخیمی است لذا این بیماری را در حد كمی می‌توان تغییر داد. اما اگر این را به صورت زیبا در كامپیوتر نشان دهیم این كار به صورت غیرواقعی است كه به فرد القاء می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات راینولوژی تاكید كرد: طراحی‌های كامپیوتری توقعات افراد را برای جراحی زیبایی بینی از واقعیت دور می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha