محققان آمریکایی موفق به شناسایی جهش هایی در یک ژن منفرد شده اند که ایمنی نسبت به ویروس ها را در ساقه مغز تضعیف می کند.

چرا برخی افراد مستعد ابتلا به عفونت ویروسی مغز می شوند؟

سلامت نیوز: محققان آمریکایی موفق به شناسایی جهش هایی در یک ژن منفرد شده اند که ایمنی نسبت به ویروس ها را در ساقه مغز تضعیف می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی یورک الرت، ابتلا به عفونت های مغزی در کودکان سالم نادر است اما از هر 10 هزار نفر حدود یک نفر که در معرض ویروس های رایجی مانند هرپس سیمپلکس (ازمهمترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی) یا آنفلوانزا قرار دارد به بیماری بالقوه کشنده انسفالیت (التهاب حاد بافت مغز) مبتلا می شود.


اکنون محققان دانشگاه راکفلرآمریکا موفق به شناسایی جهش هایی در یک ژن شده اند که می تواند علت ابتلا به انسفالیست را در ساقه مغز توضیح دهد. ساقه مغز بخشی از مغز است که بسیاری از عملکردهای اساسی از جمله ضربان قلب و تنفس را کنترل می کند.


شانینگ یانگ ژانگ استاد یار مطالعات بالینی در آزمایشگاه کازانوا دانشگاه راکفلر و همکارانش در این مطالعه هفت کودک را از خانواده های غیر وابسته که در معرض ویروس رایج هرپس سیمپلکس 1، ویروس آنفلونزای یا نوروویروس قرار گرفته بودند و به یک عفونت کشنده ساقه مغز مبتلا شده بودند، مورد بررسی قرار داد.


این محققان موفق به کشف جهش هایی در یک ژن به نام DBR1 شدند که مسئول تولید پروتیینی هستند که به رویه های تشکیل حلقه ها در RNA در مرحله ای به نام پیرایش mRNAکمک می کند.


بدون این ژن ایمنی نسبت به این ویروس ها در ساقه مغز بطور انتخابی تضعیف می شود.محققان در مقاله ای که در مجله Cell منتشر شده است نبود تقریبا کامل DBR1 را عامل حمله ویروس ها به ساقه مغز تمام این هفت بیمار عنوان کردند.


این یافته ها همچنین ارتباط غیر منتظره ای را میان مکانیسم پردازش RNA و ایمنی محافظ در یک منطقه خاص مغز نشان می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha