سلامت نیوز :دبیر انجمن داروسازان ایران گفت:فروش بدون نسخه ترامادول جزء تخلفات داروخانه محسوب می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشكی باید روی آنها نظارت و بازرسی داشته باشند.

سیدمهدی سجادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: داروهای مسكنی كه تركیبات مخدر با مشتقات كدئین را دارند بیشتر برای دردهای شدید و موارد حاد توسط پزشك متخصص یا در برخی موارد پزشكان عمومی تجویز می‌شود و حتما باید در طی دوره مصرفی كه پزشك تجویز كرده است استفاده شود.

وی بیان اینكه مصرف خودسرانه این دارو توصیه نمی‌شود افزود: در داروخانه‌ها داروسازانی كه به عنوان مسئول فنی وجود دارند بر این نكته واقفند كه داروهای مخدر باید با نظر پزشك و حتما با وجود نسخه به بیماران داده شود.

سجادی با بیان اینكه بیماران نیز نباید در این زمینه اصراری داشته باشند ادامه داد: برخی اوقات بیماران مصر می‌شوند تا دارو را از داروخانه تحویل بگیرند بویژه اینكه مصرف برخی از داروها مانند ترامادول و كدئین بدون نسخه ممنوع است.

وی اضافه كرد: عرضه داروی مخدر بویژه ترامادول قطعا از طرف داروخانه‌ها توصیه نمی‌شود البته ممكن در برخی موارد داروساز تشخیص دهد كه بیمار به این دارو نیاز دارد و به بیمار داروی استامینوفن كدئین را تجویز كند.

دبیر انجمن داروسازان ایران خاطرنشان كرد: مصرف خودسرانه ترامادول موجب ایجاد وابستگی شدید به این دارو می‌شود كه بسیار خطرناك است و بشدت بیمار را دچار مشكل خواهد كرد.

وی افزود: اگر موردی پیش آید كه داروخانه به بیماران بدون نسخه داروی ترامادول یا كدئین را بدهد جزو تخلفات داروخانه محسوب می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشكی با آن داروخانه برخورد خواهند كرد.

سجادی اضافه كرد: بیشتر داروخانه‌ها این موضوع را رعایت می‌كنند اما برخی داروخانه‌ها هم هستند كه فروش بدون نسخه ترامادول را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha