مدیر گروه سلامت ، جمعیت ، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که نیمی از زنان مبتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت و فشار خون در این استان از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل کار درمانی آنان با مشکل مواجه است.

بی اطلاعی نیمی از زنان مبتلا به فشار خون و دیابت در مازندران

سلامت نیوز: مدیر گروه سلامت ، جمعیت ، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که نیمی از زنان مبتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت و فشار خون در این استان از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل کار درمانی آنان با مشکل مواجه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید محسن سلیمانی راد افزود : در ارزیابی های ملی که از سوی وزارت بهداشت انجام شده است آمار زنان مازندرانی مبتلا به فشار خون 103 هزار نفر اعلام شده در حالی که برآوردهای ما حاکی از ابتلای دستکم 280 هزار نفر است .


وی گفت : همچنین در حالی که بر اساس آمار وزارت بهداشت حدود 76 هزار زن در مازندران به دیابت مبتلا هستند ، برآوردهای میدانی ما ابتلای 180 هزار نفر را نشان می دهد.


مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران برآوردهای این دانشگاه را ناشی از اجرای بسته های سلامت در چارچوب اجرای طرح پزشک خانواده اعلام کرد.


طرح پزشک خانواده از سال 91 به صورت پایلوت در مازندران اجرائی شد ولی در دولت تدبیر و امید با رفع نقایص و ساماندهی به عنوان استان پیشرو پی گرفته شده است .


در این طرح بسته های سلامت مختلفی با هدف تغییر نگرش از درمان نگری به سلامت نگری برای گروههای سنی و جنسی مختلف تدارک دیده و اجرائی شد که از جمله آن پایش بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشار خون بوده است .


** تشخیص بهنگام ، کلید درمان بیماری ها


مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران نتیجه بخشی درمان و کنترل عوارض بیماری هائی مانند فشار خون و دیابت را مشروط به تشخیص بهنگام آنها دانست و گفت : از طریق مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری و همچنین بهره گیری از ظرفیت پزشکان خانواده به دنبال شناسایی موارد جدید مبتلایان به این نوع بیماری ها هستیم تا از مسائل بعدی آن جلوگیری شود .


سلیمانی راد همچنین از اجرای طرح غربالگری خطر سنجی قلبی و عروقی زنان مازندران از سال 1395 تاکنون خبرداد و گفت : تاکنون 392 هزار زن مازندرانی در این طرح از نظر سلامت قلبی و عروقی مورد ارزیابی قرار گرفته اند تا در صورت وجود مشکل ، اقدامات لازم برای کنترل بیماری و جلوگیری از سکته های قلبی و عروقی انجام شود .


بر اساس گزارش های رسمی دانشگاه علوم پزشکی و ثبت احوال ، سکته های قلبی و عروقی روزانه هشت زن را در مازندران به کام مرگ می کشد.


مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که با اجرای بسته های سلامت تاکنون 331 هزار زن از نظر تغذیه ، 345 هزار زن از نظر فعالیت حرکتی و 377 هزار زن از نظر استعمال دخانیات در مازندران مورد ارزیابی قرار گرفته اند .


مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند.


دانشگاه علوم پزشکی مازندران اخیرا نسبت به زودمرگی زنان این استان هشدار داده و اعلام کرده بود که مرگ زنان 30 تا 70 ساله در کشور به ازای هر یکصد هزار نفر 238 نفر است ، در حالی که در مازندران به 280 نفر رسیده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha