رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از انجام عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال از ۵ تا ۸ اسفندماه خبر داد.

ادامه عملیات تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیمه جنوبی کشور تا فردا

سلامت نیوز:رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از انجام عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال از ۵ تا ۸ اسفندماه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا گفت: ۱۰ سال پس از موفقیت در ریشه کنی جهانی بیماری آبله، از سال ۱۹۸۸ میلادی کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد شدند که برای ریشه کنی جهانی بیماری فلج اطفال اقدام کنند.

 
وی افزود: دستیابی به پوشش واکسیناسیون کامل و انجام عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال از استراتژی‌های اصلی دستیابی به این هدف بودند.


وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در طی این سال‌ها سبب شده تا شیوع این بیماری بیش از ۹۹ درصد در دنیا کاهش یابد، افزود: در حال حاضرتنها در ۳ کشور افغانستان، پاکستان و نیجریه شیوع دارد.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آخرین مورد بیماری فلج اطفال در ایران در سال ۱۳۷۹ بود و در طی ۱۷ سال گذشته خوشبختانه با وجود نظام مراقبت مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هیچ موردی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است.


گویا افزود: مهم‌ترین عامل پاک ماندن کشور از بیماری فلج اطفال حفظ پوشش واکسیناسیون بالای ۹۵ درصد و انجام عملیات‌های واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کشور بوده است. تجربه کشورها در طی ۱۵ سال گذشته نشان داده که هر زمان پوشش واکسیناسیون کاهش یابد، بیماری فلج اطفال به سرعت بازگشته و همه گیری‌های بزرگ ایجاد کرده است. 


وی ادامه داد: شیوع بیماری در نیجریه در سال ۲۰۰۴ میلادی علاوه بر این کشور سبب شد تا ۱۸ کشور دیگر هم درگیر همه گیری شوند. تجربیات مشابه در کشور تاجیکستان در سال ۲۰۱۰ و شیوع بیماری در سال ۲۰۱۴ در کشور سوریه مثال‌های این خطر بزرگ هستند. با عنایت به همجواری با دو کشوری که بیماری فلج اطفال هنوز در آنها شیوع دارد و ترددهای بسیار بین‌المللی، در هر زمان خطر ورود مجدد بیماری به کشور وجود دارد.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تداوم وضعیت عاری از فلج اطفال در طی سال‌های ۲۰۱۷ -۲۰۰۱ میلادی حاصل تلاش همکاران عزیز معاونت های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و  انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه بوده است.


گویا افزود: در همین راستا عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت ۸ صبح پنجم تا هشتم اسفندماه در نیمه جنوبی کشور آغاز شده و نزدیک به ۸۵۰ هزار کودک زیر ۵ سال صرف نظر از کامل بودن سابقه ایمن سازی در طی همین هفته مجدد واکسینه خواهند شد. این عملیات به شکل فعال و خانه به خانه طراحی و اجرا می شود و در طی این هفته تیم های بهداشتی با اطلاع رسانی قبلی به منازل و مهدهای کودک مراجعه و اقدام به واکسیناسیون می کنند.


وی گفت: بیشترین خطر بازگشت بیماری فلج اطفال در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است، لذا در تمام مناطق شهری و روستایی این استان‌ها، مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، جیرفت، بم، ایرانشهر، زاهدان و زابل عملیات خانه به خانه انجام می‌شود و در سایر شهرستان‌ها، عملیات فقط در مناطق پرخطر تعیین شده انجام می شود.


گویا شاخص‌های تعیین مناطق پرخطر را به شرح ذیل اعلام کرد:


۱ - کلیه مهاجرین خارجی که در اردوگاه ها و یا خارج از اردوگاه ها اقامت دارند
۲ - کلیه خانوارهای ساکن در کلنی‌ها و محل تجمع عمده مهاجرین خارجی
۳ - کلیه نقاط شهرستان – شهرک – کلنی و سایر مناطقی که به تشخیص معاونین بهداشت پوشش OPV۳ کمتر از ۹۵ درصد دارند.
۴- کلیه مناطق تحت پوشش تیم های سیار.
۵ - کلیه کودکان زیر پنج سالی که احتمالا همراه مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این عملیات در دو نوبت به فاصله تقریبی یک ماه انجام می شود و نوبت دوم در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ خواهد بود. برای دستیابی به هدف پوشش کامل عملیات در مدت زمان تعیین شده علاوه بر تمام ظرفیت کارکنان بهداشتی مرتبط از کمک داوطلبین سلامت و سایر نیروهای کمکی آموزش دیده استفاده خواهد شد. تعداد ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی عملیات را اجرا و پشتیبانی می‌کنند. واکسن مورد استفاده توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه و تامین شده است. 


وی ادامه داد: دو نوبت عملیات یاد شده با هزینه حدود ۴ میلیارد تومان برگزار می‌شود. در طی این عملیات همه کودکان زیر ۵ سال اعم از ایرانی و یا غیر ایرانی که در کشور حضور دارند، واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت می‌کنند.


بنابر اعلام وبدا، وی تصریح کرد: از هموطنان و خانواده‌های عزیز در مناطقی که با اعلام قبلی مراکز بهداشت شهرستان عملیات واکسیناسیون انجام می‌شود تقاضا می‌شود، حداکثر همکاری با تیم های بهداشتی را انجام دهند تا به هدف نهایی که ریشه کنی جهانی این بیماری و سلامت کودکان است برسیم.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha