پرویز جاوید در واکنش به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری فصل پاییز سال جاری، با اعلام اینکه متوسط بیکاری در ایران چیزی بین 14 تا 15 درصد است، تصریح می‌کند:‌‌ این میزان را مرکز آمار نیز قبول دارد اما چون سازمان دولتی است، باید نرخ را کم اعلام کند.

هر سال ۷۰۰ هزار نفر به خیل بیکاران اضافه می‌شود

سلامت نیوز: پرویز جاوید در واکنش به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری فصل پاییز سال جاری، با اعلام اینکه متوسط بیکاری در ایران چیزی بین 14 تا 15 درصد است، تصریح می‌کند:‌‌ این میزان را مرکز آمار نیز قبول دارد اما چون سازمان دولتی است، باید نرخ را کم اعلام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «نرخ بیکاری فصل پاییز سال جاری،  ١١,٩ درصد است» این خبر بر خروجی درگاه ملی آمار ایران قرار گرفته است. براساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری ایران نسبت به فصل مشابه سال گذشته،  ٠.٤ درصد کاهش یافته اما نسبت به تابستان امسال ٠.٢ درصد افزایش داشته است. در این راستا پرویز جاوید (عضو انجمن اقتصاددانان ایران) به تحلیل این آمار و وضعیتی که به دنبال آن بر جامعه وارد می‌شود، می‌پردازد.

وی در واکنش به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری فصل پاییز سال جاری، با اعلام اینکه متوسط بیکاری در ایران چیزی بین 14 تا 15 درصد است، تصریح می‌کند:‌‌ این میزان را مرکز آمار نیز قبول دارد اما چون سازمان دولتی است، باید نرخ را کم اعلام کند.

متوسط نرخ بیکاری ایران 13 درصد است

جاوید با اظهار اینکه نه تنها ما با سازمان آمار و همچنین بانک مرکزی اختلافات آماری زیادی داریم بلکه سازمان آمار نیز با بانک مرکزی دارای اختلافات آماری هستند و هرکدام آمار خاصی را ارائه می‌دهند، تاکید می‌کند:‌ واقعیت این است که متوسط بیکاری در ایران بین 14-15 درصد است حتی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، گیلان و سمنان آمار بیکاری بسیار بیشتر بوده و به 17-18 درصد می‌رسد.

با این حال عضو انجمن اقتصاددانان ایران این نکته را نیز ادغان می‌کند که:‌ اگر بخواهیم متوسط نرخ بیکاری را درنظر بگیریم، زیر 13 درصد آمار بیکاری نداریم اما نهادهای دولتی آمار را به گونه دیگری اعلام می‌کنند و همه کارشناسان مستقل اقتصادی با این آمار مشکل دارند.

وجود حدود 3 میلیون نفر بیکار با تحصیلات دانشگاهی

این اقتصاددان همچنین با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را دید و دقیق صحبت کرد، تصریح می‌کند: هم‌اکنون به‌طور کلی در ایران حدود 4 تا 5 میلیون بیکار داریم که چیزی حدود 3 میلیون نفر از آنها را بیکاران با تحصیلات بالا تشکیل می‌دهند.

وی در بخش دیگری از گفتگو؛ در پاسخ به این سوال که باتوجه به این نرخ بیکاری، شرایط موجود اقتصادی و اجتماعی را چگونه ارزیابی می‌کند، می‌گوید: حدود 20 سال است که می‌گوییم دولت نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند بنابراین باید برای ورود بخش خصوصی به این حوزه بسترهای لازم را فراهم سازد وگرنه ایجاد اشتغال کار دولت نیست.

جاوید در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: به غیر از آماری که اعلام کردم، هر ساله حدود 700 هزار نفر به خیل بیکاران کشور اضافه می‌شوند که بیشتر آنها را افراد تحصیل کرده تشکیل می‌دهند.

به باور این کارشناس اقتصادی، وجود این حجم از افراد بیکار، شرایط بسیار مشکلی را به وجود می‌آورد چراکه بیشتر آنها در آستانه ازدواج و کار قرار دارند و هیچ امکانی نیز برایشان فراهم نیست.

دولت منابع ایجاد اشتغال را ندارد

نکته دیگری که این عضو انجمن اقتصاددانان ایران به آن می‌پردازد، به حیطه منابع و توان دولت بازمی‌گردد:‌‌‌ از آنجا که دولت برای ایجاد اشتغال منابع ندارد باید به گونه‌ای برای ورود بخش خصوصی بسترسازی کند و شرایط مناسب را برای آنها فراهم سازد.

البته جاوید به یکی از طرح‌هایی که دولت ارائه کرده است، می‌پردازد و با خوب ارزیابی کردن آن، می‌گوید:‌ طرحی ارائه شده است مبنی بر اینکه کسانی که اشتغال ایجاد کنند، دیگر کارفرما هزینه بیمه را نیاز نیست بپردازد که این اقدام خوبی است و انگیزه‌ای برای کارفرمایان به شمار می‌رود.

وی در توضیح دلیل این ارزیابی خود، اظهار می‌کند: به‌طور متوسط نرخ سودآوری صنعت در کشور ما بین 8 تا 10 درصد است و وقتی یک صنعت‌گر همین میزان نرخ موثر سودش است و باتوجه به وجود تورم 10-12 درصدی، با مالیاتی که از او می‌گیرند، با ارزش افزوده‌ موجود و با سازمان تامین اجتماعی چه باید بکند؟

برون‌رفت از بحران بیکاری فقط با ورود بخش خصوصی امکان‌پذیر است

این اقتصاددان در ادامه با تصریح اینکه صنعت‌گران و کارآفرینان مشکلات زیادی دارند، اینگونه نتیجه می‌گیرد: با همه این تفاسیر و مشکلات بازهم دولت کارفرمای خوبی نیست و نمی‌تواند ایجاد اشتغال کند و باید بسترهای لازم برای ورود بخش خصوصی را ایجاد کند تا این بخش کارها را انجام دهد و هیچ راه و نسخه‌ای غیر از این وجود ندارد.

به عقیده جاوید؛ اگر این شرایط محقق نشود، جمعیت جوان سربار کشور روز به روز افزایش می‌یابد و در نتیجه بر بار هزینه‌های کشور افزوده می‌شود.

البته جاوید با اظهار اینکه باید غیر از بعد اقتصادی و صرف بیکاری نیروها به سایر مسائل ازجمله مشکلات روانشناختی برای جوانان نیز توجه کرد، یادآور می‌شود: اکنون هر خانواده‌ای به‌طور متوسط یک تا دو جوان بیکار دارد و در این شرایط تکلیف با دولت است اما چون ناتوان در ایجاد اشتغال است باید بخش خصوصی وارد عمل شود.

دولت هزینه- فایده را برای بخش خصوصی کاهش دهد

وی در تکمیل جمله خود تاکید می‌کند: بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی ابتدا تحلیل هزینه- فایده می‌کند بنابراین دولت باید این هزینه- فایده را برای بخش خصوصی کاهش دهد و شرایطی را مانند این مسئله بیمه ایجاد کند که بخش خصوصی بتواند وارد میدان شود؛ در غیر این صورت، یکی از ابرچالش‌هایی که دستیار اقتصادی ویژه رئیس‌جمهور نیز به آن اذعان کرده، مسئله اقتصادی است.

به گفته جاوید، اقتصاددانان راهکار خود را در حد پیشنهاد ارائه می‌کنند اما بقیه راه و تصممیم‌گیری‌ها را دولت باید انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha