رئیس بیمارستان مطهری، آمار سوختگی های الكتریكی را در سال های اخیر به شكل نگران كننده ای رو به تزاید دانست و بر عوارض جدی این سوختگی ها تاكید کرد.


سلامت نیوز :رئیس بیمارستان مطهری، آمار سوختگی های الكتریكی را در سال های اخیر به شكل نگران كننده ای رو به تزاید دانست و بر عوارض جدی این سوختگی ها تاكید کرد.
 دكتر سید حمید صالحی، رئیس بیمارستان شهید مطهری با ابراز نگرانی از آمار بالای سوختگی های الكتریكی در كشور گفت: سالانه 5 تا 10 درصد از پذیرفته شدگان در بیمارستان ها، سوختگی های الكتریكی هستند كه البته این آمار در ایران بسیار بالاتر از كشورهای توسعه یافته است.
وی افزود: سوختگی های الكتریكی نسبت به سوختگی های حرارتی از میزان مرگ و میر پایین تری برخوردار بوده اما متاسفانه عوارض جدی این سوختگی ها منجر به از دست رفتن عملكرد اندام و یا قطع یك یا چند عضو می شود.
دكتر صالحی بیشترین اندام های آسیب پذیر در این نوع سوختگی ها را دست و پا عنوان كرد و افزود: الكتریسیته به جایی از بدن محدود نبوده و در هنگام عبور از بدن ممكن است به هر كدام از اندام ها آسیب برساند.
رئیس بیمارستان مطهری با بیان این كه متاسفانه قربانیان این حوادث اكثرا جوان و در سنین 20 تا 34 سال هستند، تصریح كرد: بر اساس پژوهش های انجام شده، حداقل 30 درصد از این بیماران را در ایران كارگران ساختمانی تشكیل می دهند كه به دلیل قطع اندام (بعضا بیش از یك اندام) منجر به معلولیت و از كار افتادگی آنها می شود.
به گفته وی، دلیل این حوادث در بسیاری از موارد برخورد اجسام فلزی در دست كارگران با كابل های عبوری است كه بدون پوشش مناسب از قسمت های فوقانی ساختمان عبور می كنند.
دكتر صالحی، عبور برق از شریان ها و عروق را موجب آسیب دیدگی اندام داخلی خواند و افزود: گاهی شكل ظاهری اندام ها آثاری از آسیب را نشان نمی دهند و این در حالیست كه از داخل به شدت آسیب دیده اند.
وی با بیان این كه جریان برق می تواند به سیستم اعصاب مركزی، اعصاب محیطی و حتی چشم ها آسیب وارد نماید، تاكید كرد: در اثر شدت حادثه ممكن است فرد به سوختگی درجه 4 مبتلا شود كه در این صورت علاوه بر پوست، عضله، چربی ها، حتی استخوان ها نیز آسیب دیده و معمولا منجر به قطع عضو می شوند.
رئیس بیمارستان مطهری قطع نخاع را یكی دیگر از عوارض این سوختگی ها خواند و گفت: در اثر آسیب دیدگی عصب، ممكن است فرد قطع نخاع شده، حركت برخی از اندام ها مانند دست و پا را از دست بدهد.
دكتر صالحی با اعلام این كه در 10 ماهه امسال در حدود 100 بیمار سوختگی الكتریكی به این بیمارستان مراجعه كرده اند گفت: از این تعداد 25 درصد قطع عضو شده و در حدود 10 درصد دو عضو یا بیشتر را از دست داده اند همچنین 90 درصد مراجعه كنند گان مرد بوده و در حدود 35 تا 40 درصد از آسیب دیدگان كارگران ساختمانی بودند.
رئیس بیمارستان شهید مطهری با اشاره به عوارض این بیماری و هزینه های سنگین درمان آن تصریح كرد: با توجه به آن كه باید تعداد زیادی اعمال جراحی بر روی اندام های آسیب دیده انجام شود ( به طور متوسط  پنج عمل) لذا از این طریق هزینه های هنگفتی به بیماران و سیستم بهداشت و درمان كشور تحمیل می شود.
وی یادآور شد: این افراد به دلیل آنكه اغلب كارگران ساده ساختمانی هستند از بیمه برخوردار نبوده و قادر به پرداخت هزینه های درمان نیستند. ضمن آنكه به دلیل از كار افتادگی اغلب به مشكلات روحی و روانی نیز مبتلا می شوند.
دكتر صالحی تاثیر اطلاع رسانی و آموزش مناسب از طریق رسانه ها در كاهش آمار سوختگی های الكتریكی را مثبت ارزیابی كرد و افزود: بخش عظیمی از هزینه های سیستم بهداشت و درمان كشور با اطلاع رسانی صحیح كاهش یافته و جان تعداد زیادی از هم وطنان نیز نجات می یابد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha