دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2387

درمان سرطان با جراحی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی برخی اوقات موجب گسترش تومورها می‌شود. محققان می‌گویند احتمالا یكی از علل گسترش تومورها را كه تركیبی به نام ‪ TGF-beta‬است، كشف كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهد استفاده از داروی شیمی درمانی به نام "دوكسوروبیسین" یا پرتودرمانی هر دو موجب افزایش سطوح ‪ TGF-beta‬می‌شود كه به نوبه خود به گسترش تومورهای سرطان سینه به ریه كمك می‌كند.

با این حال دكتر "كارلوس آرتیاگا" و همكارانش در دانشگاه "واندربیلت" در "تنسی" گزارش دادند استفاده از یك پادتن برای مسدود كردن ‪TGF-beta‬ این روند را متوقف می‌كند.

گروه آرتیاگا در شماره ماه مه مجله "‪ "clinical investiation‬گزارش داد ابداع داروهایی كه ‪ TGF-beta‬را مسدود می‌كند احتمالا از عود مجدد سرطان جلوگیری می‌كند.

عود و گسترش تومورها پس از درمان سرطان یك پدیده كاملا شناخته شده است و به دنبال پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی بروز می‌كند.

كارشناسان سرطان حدس می‌زنند تومور به اصطلاح اولیه - اولین و بزرگترین تومور - احتمالا به نحوی رشد سایر تومورها را سركوب می‌كند و یا اینكه برداشتن و از بین بردن اولین تومور موجب رشد سایر تومورها كه قابل تشخیص نیستند، می‌شود.

گروه آرتگا اعلام كرد، ‪ TGF-beta‬كه در رشد و سركوب تومورها نقش دارد می‌تواند تا حدودی به پاسخ این سوال كمك كند.

در این بررسی، زمانی كه موش‌های مبتلا به سلول‌های سرطان سینه انسانی تحت پرتو درمانی و یا درمان با ‪ doxorubicin‬قرار گرفتند سطوح بالاتری از ‪ TGF-beta‬در خون آنها دیده شد.

این موش‌ها همچنین سلول‌های تومور كوچكتری در خون خود داشتند كه این سلول‌ها به ریه آنها گسترش یافت.

اما زمانی كه موش‌ها با پادتنی كه ‪ TGF-beta‬را سركوب می‌كند درمان شدند این گسترش متوقف شد.

آرتیگا گفت، داشتن سطوح بالای ‪ TGF-beta‬پس از درمان می‌تواند به شناسایی بیمارانی كه احتمالا سرطان پس از درمان در آنها بازمی‌گردد كمك می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha