نقش الگوی صحیح مصرف غذایی در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی،‌دیابت، افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و انواع سرطان ها مؤثر است.

سلامت نیوز :نقش الگوی صحیح مصرف غذایی در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی،‌دیابت، افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و انواع سرطان ها مؤثر است.
دكتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روزانه 800 مورد مرگ در كشور اتفاق می افتد كه 300مورد آن به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی است و یكی از دلایل عمده آن مصرف روغن نباتی جامد است كه با داشتن اسیدهای چرب اشباع شده موجب رسوب پلاك های چربی در جدار عروق و بسته شدن آنها می شود.
وی افزود: یكی دیگر از عوامل خطر بروز بیماری های متابولیك، افزایش مصرف مواد قندی است كه علت آن مصرف بی رویه نوشابه های گازدار است. بر اساس آمار موجود سرانه مصرف نوشابه در كشور 42 لیتر در سال است و هر بطری معمولی 300 میلی لیتری نوشابه حاوی 28 گرم قند است.
به گفته وی، مصرف بی رویه نوشابه های گازدار یكی از عوامل عمده بروز چاقی است و چاقی زمینه ساز انواع بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان ها است.
دكتر عبداللهی تصریح كرد: نوشابه ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند كه در جذب كلسیم غذا ایجاد اختلال می كند و نهایتا“ مصرف مداوم نوشابه های گازدار كمبود كلسیم و بدنبال آن پوكی استخوان را بدنبال دارد. پوكی استخوان موجب شكستگی های خودبخود استخوان می شود.
وی با اشاره به این كه شیر و لبنیات، بهترین منبع تامین كلسیم هستند گفت: مصرف روزانه شیر و لبنیات ضروری است و با بررسی های مصرف مواد غذایی، نشان می دهد كه مصرف شیر و لبنیات در كشور كمتر از مقادیر توصیه شده است.
معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه تاكید كرد: عادات و رفتارهای غذایی غلط مثل سرخ كردن غذاها، مصرف چربی اضافی (مثلا“ استفاده از كره در كنار غذاها) مصرف نمك اضافی در موقع صرف غذا، استفاده از سس های چرب، همراه با سالاد افراط در مصرف شیرینی بخصوص شیرینی های خامه ایی در كنار كم تحركی و نداشتن فعالیت بدنی كافی از جمله عواملی دیگری هستند كه سلامت مردم را به خطر انداخته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha