سلامت نیوز : رئیس اداره پیشگیری‌ و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: عفونت حاد تنفسی عفونتی است كه از بینی تا ریه را درگیر می‌كند.

علی گل‌محمدی در گفت‌وگو با فارس افزود: عفونت حاد تنفسی عفونتی است كه از بینی تا ریه را درگیر می‌كند. سرماخوردگی، آنفلوانزا گلو دردهای چركی، عفونت‌های ریوی و برونشیت در این گروه قرار می‌گیرد و علائم این بیماری شبیه به هم هستند. دارو نیز نیاز ندارد و مصرف مسكن می‌تواند بیماری بر طرف كند.

وی گفت: رفت و آمد در مكا‌های شلوغ، سالمندان، افرادی كه از تغذیه مناسب برخورد نیستند و مبتلا به سوء تغذیه هستند و افرادی كه به هر دلیلی مشكل نقص ایمنی دارند مانند بچه‌های كوچك و یا افرادی كه داروهایی مصرف می‌كنند و سیستم ایمنی ضعیف هستند در معرض خطر عفونت‌های حاد تنفسی قرار دارند.

رئیس اداره پیشگیری‌ و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: شایع‌ترین علامت این بیماری تب بیشتر از 37.8 سانتی‌گراد است، سرفه، گلودرد، سردرد، درد در ناحیه عضلانی، دست و پا، احساس خستگی و بی‌حالی، اسهال و استفراغ از علائم دیگر عفونت‌های حاد تنفسی است.

گل محمدی افزود: هر عطسه یا سرفه‌ فرد بیمار تا 2 متر بیماری را انتقال می‌دهد. دست‌های این افراد پس از عطسه یا سرفه آلوده می‌شود و ترشحات چشم‌ها و آب بینی نیز موجب انتقال بیماری می‌شود كه باید با آب و صابون شسته شود.

وی گفت: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری این است كه فاصله 2 متری از بیمار را رعایت كنیم و زمانی كه فرد بیمار است باید در یك مكان مناسب استراحت كند. احتمال انتقال بیماری زیاد است كه بیمار باید دست‌هایش را با صابون بشوید و پس از هر عطسه و سرفه دستمال خود را دور بیندازد و از ماسك استفاده كند.

رئیس اداره پیشگیری‌ و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: استراحت در منزل برای بیمار مفید است و اتاق آن باید از افراد دیگر جدا و در اتاق بسته باشد. پس از حمام بیمار باید فضای حمام را با آب و مواد ضدعفونی كننده ضدعفونی كنند. بیمار معمولاً 7 روز بعد از شروع علت بیماری تا 24 ساعت بعد از بهبودی امكان انتقال بیماری را دارد.

گل محمدی افزود: از ژل‌ها و اسپری‌های شوینده با الكل 70 درصد ا ستفاده شود. اكثر این افراد به دلیل اینكه دچار تب هستند آب بدن خود را از دست می‌دهند و باید مایعات زیادی مصرف كنند. از داروهایی كه تب را برطرف می‌كنند، مانند استامینوفن استفاده كنند و از مصرف آسپرین پرهیز كنند.

وی گفت: افراد باردار و افراد مبتلا به بیماری قلبی،‌ كلیوی، دیابت، افراد كمتر از 5 سال و بالای 65 سال اگر به عفونت حاد تنفسی متبلا شدند، به پزشك مراجعه كنند.

گل محمدی اضافه كرد: تب و سرفه علت معمولی این بیماری است اما برخی از این بیماری‌ها شدید است كه باید به پزشك مراجعه كنند مانند تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه، استفراغ مكرر، تشنج،‌ تب بیش از 38.5 درجه و اینكه فرد دو سه روز بهبود پیدا كند و دوباره بیماری آن عود كند باید به پزشك مراجعه كند.

رئیس اداره پیشگیری‌ و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: منزل باید تمیز باشد و حتی تلفن، ریموت و كنترل تلویزیون را اگر بیمار دست زده باشد باید آن را ضدعفونی كنند. ملحفه بیمار را باید حتماً بشویند و از تكان دادن آن خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha