جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 23884

بالا بودن فشار خون یکی از عوامل پرخطر ابتلای افراد به سکته به شمار می رود و تحقیقات صورت گرفته نیز حاکی از آن است که دمای سرد هوا با بالا رفتن فشار خون در ارتباط است

به گزارش سلامت نیوز دکتر بهمن محمدی گفت : بالا بودن فشار خون یکی از عوامل پرخطر ابتلای افراد به سکته به شمار می رود و تحقیقات صورت گرفته نیز حاکی از آن است که دمای سرد هوا با بالا رفتن فشار خون در ارتباط است بنابراین هوای سرد به ویژه زمستان فشار خون را به خصوص در افراد سالمند بالا برده و آن ها در معرض خطر سکته قرار می دهد.

وی افزود : البته دلایل دقیق بالا رفتن فشار خون در هوای سرد کاملاً مشخص نیست ولی محققان بر این باورند که سردی هوا باعث انقباض عروق و غلیظ شدن خون شده و همین امر باعث می شود که خون سخت تر به سراسر بدن پمپاژ شود.

دکتر محمدی خاطر نشان کرد : بررسی ها نشان می دهد که فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستان حدود ۵ درجه افزایش می یابد.
به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند برای کاهش خطر بروز سکته افراد به خصوص سالمندان این نکات را در فصول سرد سال رعایت کنند: درها و پنجره های منزل را محکم کنید و دمای اتاق را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد نگه دارید.

اگر سابقه فشار خون بالا دارید حتماً در این فصول تحت نظر پزشک فشار خون را کنترل کنید.
غذاها یکی از عوامل گرم شدن بدن محسوب می شوند، سعی کنید در زمان سرما از غذاهای گرم استفاده کنید و مصرف چربی های اشباع و نمک را به حداقل برسانید و مایعات گرم بنوشید.

او افزود : در صورت امکان سعی کنید فعالیت بدنی خوبی داشته باشید و در صورت فعالیت در فضای باز حتماً از کلاه، دستکش و لباس ها و کفش های گرم استفاده کنید.

لازم به یاد آوری است ریسک فاکتورهایی همچون فشار خون، دیابت، قند خون و… به عنوان علت‌های اصلی بروز سکته قلبی می باشد . همچنین عدم تحرک و غذاهای چرب به همراه مصرف سیگار و الکل و استرس‌ها از عوامل اصلی بروز بیماری‌های عروق کرونر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha