بدخیمی های معده در ایران و بخصوص شمال ایران شایع ترین نوع سرطان احشایی است که در حال حاضر به دلیل تشخیص دیرهنگام آن با مرگ و میر بالایی همراه است.

سلامت نیوز : بدخیمی های معده در ایران و بخصوص شمال ایران شایع ترین نوع سرطان احشایی است که در حال حاضر به دلیل تشخیص دیرهنگام آن با مرگ و میر بالایی همراه است.

به گزارش خبرنگار وب دا از دانشگاه علوم پزشكی گیلان دکتر فریبرز منصور قناعی در خصوص وضعیت شیوع سرطان های گوارشی گفت: بدخیمی معده معمولا ً در طی سالها به صورت ضایعات پیش سرطانی ایجاد شده و مدت ها بدون علامت پیشرفت می کند و این نوع بدخیمی از جمله بیماریهایی است که در صورت بررسی به موقع امکان تشخیص زود هنگام و درمان آن وجود دارد، بطوری که در صورت تشخیص در مراحل دیررس و علامت دار فقط 16% افراد طول عمر 5 ساله دارند .

وی با اشاره به اینكه میزان سرطان معده در گیلان از هر 100 هزار نفر 15 تا 20 نفر است، خاطرنشان كرد: بهترین روش تشخیص زود هنگام بیماری استفاده از آندوسکوپی در افراد در معرض خطر است و در سالهای اخیر از آزمایش های خونی خاصی جهت پیش بینی احتمال وجود این ضایعات استفاده شده است .

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد گیلان در خصوص این طرح استانی اظهار داشت:  از آنجایی که بر اساس مطالعات آماری، بدخیمی معده در استان گیلان و بخصوص در برخی مناطق استان از جمله بخش لشت نشاء به میزان بالاتری دیده می شود، مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد گیلان  قصد دارد با اجرای یک طرح منطقه ای ، سلامت گوارشی افراد بالای 50 سال این منطقه را بررسی كند .

دکتر منصور قناعی در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: در این طرح پس از اطلاع رسانی توسط مراکز و خانه های بهداشت منطقه ، از افراد بالای 50 سال ثبت نام و مشخصات فرد و بررسی عوامل خطر بیماری و معاینات اولیه توسط پزشکان مراکز بهداشتی در پرسشنامه ثبت می شود . سپس افراد در زمان تعیین شده توسط پزشکان فوق تخصص گوارش تحت آندوسکوپی قرار گرفته و همچنین نمونه خون از آنها گرفته شده و پس از بررسی های آزمایشگاهی و بافت شناسی نتایج حاصل به اطلاع فرد رسانده می شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه درباره عوامل خطر سرطان معده گفت: نوع غذایی که فرد می خورد می تواند در احتمال ایجاد سرطان معده موثر باشد . به عنوان مثال غذاهای دودی ، نمک سود شده و سبزیجاتی که به عنوان ترشی استفاده می شوند می تواند خطرساز باشد همچنین غذاهایی که مواد نگهدارنده نظیر نیترات ها و نیتریت های زیادی دارند ( مثل سوسیس و کالباس ) نیز می توانند احتمال ایجاد سرطان معده را افزایش دهند .

وی همچنین استعمال دخانیات ،چاقی ، گروه خونی A ، برخی مشکلات ژنتیکی و سابقه سرطان معده در افراد فامیل از دیگر عوامل خطر برشمرد و ابراز داشت: خوردن غذاهایی همانند سبزی و میوه تازه ، ویتامین A و ویتامین C  می توانند خطر ایجاد این بیماری را کاهش دهند .

گفتنی است تمامی مراحل معاینات ، آندوسکوپی و آزمایشگاهی برای افراد واجد شرایط به صورت رایگان خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha