یک دندانپزشک گفت: خمیردندان، قطره‌های گیاهی ضد درد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کنترل درد دندان موثر باشند.

روش‌هایی برای تسکین درد دندان در سفرهای نوروزی

سلامت نیوز:یک دندانپزشک گفت: خمیردندان، قطره‌های گیاهی ضد درد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کنترل درد دندان موثر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی مرسلی جراح دندانپزشک  در خصوص نحوه بهداشت دندان‌ها در ایام تعطیلات توضیح داد: یکی از مواردی که ممکن است در جریان تعطیلات نوروزی با آن مواجه شویم، دندان درد است؛ علی الخصوص در جریان مسافرت ها و تناول غذاهای متنوع در طول تعطیلات، احتمال بروز مواردی مانند دندان درد وجود دارد.

وی با بیان اینکه اسفند ماه، ماهی است که خیلی از کارهای عقب افتاده سال را مجبوریم در آن انجام دهیم گفت: اگر در طول سال از معاینه دوره ای دندانپزشکی غفلت کرده‌ایم، قبل از تعطیلات دندانپزشک خود را ملاقات کنیم و از مشکلات احتمالی که ممکن است در طول تعطیلات گریبان ما را بگیرد پیشگیری کنیم. در ایام تعطیلات هم بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی دندانپزشکی، دایر هستند که در حین مشکلات احتمالی، می توانیم به آن ها مراجعه کنیم.

مرسلی ادامه داد: در هنگام سفر، به همراه داشتن مسکن‌های ساده مجاز که در پیشخوان داروخانه ها عرضه می‌شود، کار عاقلانه ای است. در حین رانندگی ممکن است دسترسی به داروخانه ساده نباشد؛ در سفرهای هوایی گاهی در هنگام صعود و فرود هواپیما حالتی به نام بارودونتالژیا (ناشی از تغییرات فشار هوا) وجود دارد که باعث دندان درد شدید در سفر هوایی می‌شود و از مسکن‌های ساده برای تسکین این درد می‌توانید استفاده کنید. دقت کنید که مسکن‌های حاوی مخدر در برخی کشورها ممنوع بوده و حمل و استعمال آن ها در حکم حمل و استعمال مواد مخدر است و مشکلات شدید قانونی برای شما در پی دارد.

این جراح دندانپزشک توصیه کرد: از مصرف ته مانده آجیل پرهیز کنید؛ معمولا در انتهای ظرف آجیل، پسته‌های دهان بسته، بادام های پوست کلفت و قسمت های سفت و غیرقابل خوردن آجیل وجود دارند وقتی به این محدوده آجیل رسیدید از این قسمت صرف نظر کنید.

وی با بیان اینکه نخ دندان و مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان را در طول تعطیلات را نباید فراموش کرد افزود: شب نشینی‌ها ،میهمانی‌ها و مسافرت‌های دوران نوروز مجوزی برای صرف نظر کردن از برنامه‌های رعایت بهداشت دهان و دندان شما نیست؛ اتفاقا به دلیل مصرف مداوم مواد قندی و پوسیدگی‌زا دردید و بازدید های نوروزی ،شما بیشتر از قبل به رعایت بهداشت دهان و دندان هایتان نیاز دارید.

مرسلی عنوان کرد: در صورت بروز دندان درد، بهترین روش حل مشکل مراجعه به دندانپزشک است؛ امروزه مراکز شبانه روزی دندانپزشکی حتی در ایام تعطیلات در بسیاری از شهرهای بزرگ در خدمت مراجعین هستند؛ در صورت عدم دسترسی به دندانپزشک در صورتی که منع مصرفی ندارید از مسکن های ضد درد ساده که بدون نسخه به فروش می رسند( مانند ایبوپروفن یا استامینوفن) استفاده کنید و به داروهای عجیب و غریب و یا کاری های عجیب و غریب روی نیاورید.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: اسپری‌های بی حس کننده،خمیردندان، قطره های گیاهی ضد درد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشند؛ سیر ،عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این دست هم در قدیم برای تسکین دندان درد استفاده می شده‌اند.

وی گفت: استفاده از این ها در موارد اورژانس ممکن است در تسکین درد شما موثر باشد هرچند که از نظر علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضد درد این مواد اثبات نشده باشد ،تا زمانی که اطمینان دارید سمی یا مضر نیستند می توانید از آن ها کمک بگیرید.

مرسلی ادامه داد: الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل درد دندان نیستند؛ داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند ،برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند، این مواد و داروها صرف نظر از اعتیاد آور بودن، ممکن است اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند.

این دندانپزشک توصیه کرد: اگر با درمان موقت یا بدون آن، در ایام تعطیلات، درد دندان شما قطع شد به خاطر داشته باشید که قطع شدن درد به معنی عدم نیاز به مراجعه نیست. حتی در صورت متوقف شدن شدن درد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود.تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی ،درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

 درد دندان از جمله مواردی است که ممکن است در سفرهای نوروزی به دلیل مصرف بی‌رویه مواد قندی، شکلات و آجیل به سراغ افراد بیاید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha