رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با اشاره به اینکه متاسفانه بخش خصوصی و دولتی تمایلی برای ساخت بیمارستان سوختگی ندارند، گفت: در حال حاضر در مورد تخت‌های استاندارد و آی سی یو برای سوختگی کمبود فراوانی وجود دارد.

کمبود شدید تخت‌های استاندارد سوختگی در کشور

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با اشاره به اینکه متاسفانه بخش خصوصی و دولتی تمایلی برای ساخت بیمارستان سوختگی ندارند، گفت: در حال حاضر در مورد تخت‌های استاندارد و آی سی یو برای سوختگی کمبود فراوانی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، خلیل علی محمدزاده رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در هفتمین کنگره کشوری سوختگی، به رابطه سوختگی و اقتصاد پرداخت و گفت: سوختگی بیشتر در اقشار فقیر، حوادث شغلی و مناطق محروم و مرزی اتفاق می افتد و هزینه های سوختگی منجر به بستری و عوارض ناشی از آن، کمرشکن، فاجعه باز و خانمانسوز است.

وی اقتصادی‌ترین راه در کاهش سوختگی را پیشگیری از آن عنوان کرد و گفت: پیشگیری از هر بیماری و عارضه ای مقدم بر درمان است ولی پیشگیری همیشه ارزان نیست.

این استاد دانشگاه گفت: پیشگیری در سطوح مختلف از آموزش های ساده  و مهارت های لازم در خانه و مدرسه و محیط های کار و مراقبت از کودکان شروع و تا ایمنی و مراقبت های معمول و گاهی هوشمند در ساختمان ها و وسایل کار و همچنین استاندارسازی مشاغل و رعایت شیوه ها و  الزامات حرفه ای و تخصصی ادامه می یابد و در این کار همه دستگاه های دولتی و بخش های جامعه به توجه به وظایفی که برعهده دارند و یا آگاهی و توانی که دارند، باید بکوشند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: گفتمان سازی در باره عواقب سوختگی با وجود ارائه درمان با کیفیت را از نظر آسیب های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی مفید دانست و خاطر نشان شد: با آموزش و گفتمان سازی، می‌توان به فرهنگ بالا و سبک مناسبی از زندگی و خود مرافبتی  و حفاظت از منابع در مبارزه با سوختگی دست یافت.

محمدزاده با اشاره به بالا بودن سوختگی در کشور از نظر میزان شیوع، تعداد مرگ و میر و بروز معلولیت ها افزود: در حال حاضر در رابطه با تخت های استاندارد و آی سی یو برای سوختگی کمبود فراوانی وجود دارد و در برخی شهرستان ها و استان ها وضع از میانگین کشوری نیز پایین تر است.

وی گفت: اما در سال های اخیر از نظر افزودن به تعداد تخت ها، افزایش پوشش بیمه ای و حمایت از درمان های نوین و هماهنگی با سایر بخش های مکمل در درمان سوختگی مانند پیوند پوست، جراحی های ترمیمی، فیزیوتراپی و توانبخشی گام های مثبتی برداشته شده است. ولی حدود 4 دهه عقب افتادگی در این حوزه وجود دارد که رفع آن ها علاوه بر برنامه ریزی اصولی و عملیاتی و تامین منابع لازم، مستلزم زمان هم هست.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی، شاخص DALYs را مقیاسی برای سنجش بار بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: بار بیماری در سوختگی بالاست و از این حیث سوختگی در رده ی سیزدهم قرار دارد و با توجه به اینکه تمام کشورها و دستگاه ها با محدودیت منابع روبرو هستند،.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: لازم است از دیدگاه اقتصاد سلامت، سیاستگذاران و دست اندرکاران بهداشت و درمان به سوالات مطرح در کارآیی فنی و کارآیی نخصیصی از طریق ارزیابی نیازها، مداخلات بهداشتی و درمانی و تعیین اولویت ها، پاسخ های روشن و دقیقی دهند تا بر اساس آن نحوه توزیع اعتبارات و روش ها و ترکیب ارائه خدمات و همچنین مشارکت بخش خصوصی و سایر سازمان های ذی نفع و نیز سازمان های مردم نهاد و خیریه علاقمند، برای رفع کمبودها و ارتقای کیفیت در این زمینه جلب شود.

وی گفت: از آنجا که تولیت و پاسخدهی نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، هدایت منابع به سوی مصارفی با بیشترین بهره‌وری، باید در این دستگاه ساماندهی شود و در این راستا ضرورت دارد این وزراتخانه به سهم 75 درصدی ارتقای سلامت از طریق سایر امکانات، زمینه ها و ساختارهایی که در خارج از حوزه وزارت بهداشت است، بیش از گذشته توجه ویژه کنند.

علی محمدزاده با اشاره به تعابیر و تفاسیر مختلف از عدالت در جوامع گفت: اینکه در کشور بخش خصوصی و حتی بیمارستان های دولتی و سازمان هایی مانند تامین اجتماعی که بخش قابل توجهی از سوختگی‌ها در کارگران تحت پوشش این سازمان و در حین کار اتفاق می افتد، تمایلی برای مشارکت در ساخت و اداره بیمارستان های سوختگی و یا مراکز مربوطه در بیمارستان‌های عمومی و یا تخصصی نمی‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه دولت ها در زمینه تامین عدالت اجتماعی در بهداشت و درمان و ایجاد روند نزولی درصد خانوارهای مواجه با هزینه های اسف بار و کمر شکن و شکل گیری روند صعودی شاخص عدالت در تامین مالی FFCI دارای تکلیف هستند، لذا باید در گسترش تفسیر درست از مفهوم عدالت در نظام سلامت یعنی دسترسی و بهره‌مندی به خدمات و مراقبت های سلامت بر اساس نیاز و نه توان مالی پرداخت کنندگان و یا تمایل دریافت کنندگان خدمت، راهبردهای درستی تدوین و عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند.

وی با ذکر این مطلب که برای ایجاد یک وضعیت مطلوب، استقرار استانداردهای ساختاری و عملکردی و تامین رضایتمندی باید در راس برنامه های تخصیص منابع بهداشت و درمان کشور قرار گیرد، اظهار داشت: تقاضا برای خدمات سلامت کشش ناپذیر است و بیشترین کشش ناپذیری هم در رابطه با خدمات اورژانس است، بنابر این هر گونه اقدام درمانی در خدماتی که فوریت دارند، حتی خیلی گران هم باشند، حکم کالای ضروری را دارد و حساسیت به قیمت، نباید مانع تقاضا و مصرف شود.

وی سوختگی های بالای 10 درصد و منجر به بستری در بیمارستان را جز این دسته از خدمات خواند و گفت: تنها پوشش بیمه ای بالا است که می‌تواند هزینه های فوق العاده گران درمان فاز حاد سوختگی را تا حدودی جبران کند. البته واقعیت آن است که در بیماران سوخته مشکلات فراوانی غیر از سوختگی و درمان هم به وجود می‌آید.

علی محمدزاده خاطرنشان کرد: عوارضی که از نظر روانی، فیزیکی و اجتماعی این بیماران پیدا می کنند. اغلب شغل شان را از دست می دهند. کیقیت روزهای زندگی از بین می رود. اختلال خانوادگی پیش می آید. در 10 درصد سوختگی های شدید، مرگ های زودرس و در 5 درصد موارد معلولیت های دایمی اتفاق می افتد که غیر از هزینه های غیرمستقیم و ناملموس سالانه هزاران میلیارد هزینه مستقیم برجای می‌گذارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha