سلامت نیوز :  طبق آمارهای وزارت بهداشت تاجیكستان، هشت هزار و 18 معتاد به مواد مخدر نیز در سال 2009 در این كشور ثبت شد.
به گزارش آریا به نقل از پایگاه اینترنتی "ترند" ، مسوول دفتر مطبوعاتی آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیكستان گفت: 43 شهروند خارجی در سال 2010 به اتهام تلاش برای قاچاق مواد مخدر به تاجیكستان در مرزهای این كشور بازداشت شدند.
تن از این افراد افغان، شش نفر پاكستانی، سه نفر ازبكستانی، سه نفر قرقیزستانی، دو نفر اوكراینی، یك نفر چینی و یك نفر عربستانی بودند. وی ملیت دو تن دیگر از بازداشت شدگان را اعلام نكرد.
به گفته "یوسفوا" این بازداشت ها در مرزهای زمینی و هوایی تاجیكستان صورت گرفت.
تولید مواد مخدر در افغانستان همسایه جنوبی تاجیكستان، پس از اشغال خارجی با سه برابر افزایش به سالانه حدود هفت هزار و 700 تن رسیده است كه حدود یك سوم آن از مسیر تاجیكستان به روسیه و سپس به دیگر كشورهای جهان منتقل می شود.
قاچاق مواد مخدر از افغانستان به تاجیكستان و انتقال آن به كشورهای اروپایی یكی از راه های مهم كسب درآمد در تاجیكستان است كه 60 درصد مردم آن فقیر هستند.
آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیكستان هرچند تلاش زیادی در مبارزه با این تجارت كثیف می كند، اما پول، نفرات و امكانات زیادی برای این امر در اختیار ندارد.
نهادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر در سال 2009 تنها حدود 9 میلیون دلار برای جلوگیری از قاچاق این مواد در اختیار تاجیكستان قرار دادند.
همچنین طبق آمارهای وزارت بهداشت تاجیكستان، هشت هزار و 18 معتاد به مواد مخدر نیز در سال 2009 در این كشور ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha