دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2391

ترك سیگار سخت است ولی ترك نكردن آن به مراتب سخت‌تر است.به لبهایش بنگرید!

در سالهای اخیر اگر چه در رسانه‌ها تبلیغات زیادی علیه مصرف سیگار پخش شده ولی به تازگی سنگاپور زمان پخش یك پیام تلویزیونی مبارزه با سیگار را به دلیل نگرانی‌های عموم در رابطه با نامناسب بودن آن برای كودكان تغییر داده است.

 پس از آنكه آمارها نشان دادند كه این پیامها در كودكان منجر به ترس و آشفتگی می‌شود، كمیته آگهی‌های تبلیغاتی سلامت سنگاپور (اچ.پی.بی) اعلام كرد این پیام تنها پس از ساعت 8 شب كه تعداد بینندگان خردسال كمتر از سایر اوقات است پخش خواهد شد.

 رئیس این كمیته در این رابطه اظهار داشت: اچ پی بی این آگهی تبلیغاتی را بازبینی كرده تا كمترین خطری متوجه كودكان نشود. وی می‌افزاید: این آگهی همچنین مابین برنامه‌های خانوادگی نیز پخش نخواهد شد.

 این پیام تلویزیونی كه برای اولین بار سه‌شنبه گذشته در تلویزیون سنگاپور پخش شد با نمای نزدیك دهان یك زن مبتلا به سرطان دهان آغاز می‌شود. روی لبهای این زن زخمهای دلخراشی دیده می‌شود و دندانهای فاسد و پوسیده او كاملا نمایان است.

 این زن در این آگهی تبلیغاتی می‌گوید: سیگار كشیدن سبب ابتلا به سرطان دهان می‌شود. وی در ادامه می‌گوید: «ترك سیگار سخت است ولی ترك نكردن آن به مراتب سخت‌تر است.»

 این پیام بخشی از برنامه‌های تبلیغاتی علیه سیگار در رسانه‌های سنگاپور است. جالب است بدانید روی بسته‌های سیگار در سنگاپور در حال حاضر عكس‌های افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار همه‌ جا دیده می‌شود. در واقع بسیاری از كشورها، كارخانه‌های تولیدكننده سیگار را مجبور می‌كنند كه روی پاكت‌های سیگار هشدارهای لازم را درباره اثرات مخرب و در اصل مرگبار آن به مصرف كننده اخطار دهند.

به تعویق انداختن زمان پخش این پیام تبلیغاتی در حالی بود كه در نخستین روز دسامبر سال ۲۰۰۷ کارخانه‌های سیگار و تنباکو‌سازی که برای بلژیک محصولات دخانی می‌سازند موظف شدند عکس‌های ترسناکی از مشکلات سیگار را روی پاکت‌های خود چاپ کنند.بر اساس این دستورالعمل تمامی سازندگان سیگار تا نخستین روز دسامبر ۲۰۰۷ زمان داشتند که پاکت‌های خود را با عکسهای «شوک‌آور» از اثرات زیانبار تنباکو چاپ نمایند.

 وزیر تندرستی بلژیک گفت که این عکسها باعث می‌شوند تا مردم کمتر سیگار بکشند و دید بهتری نسبت به زیانهای سیگار داشته باشند. اما آیا واقعا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

مسلما همانگونه كه انتظار می‌رود كارخانه‌های تولید‌كننده سیگار و بخصوص رسانه‌ها به علت داشتن مخاطبان بسیار، نقش تعیین‌كننده‌ای در كاهش مصرف محصولات دخانیات داشته باشند،ولی نباید نادیده گرفت كه تبلیغاتی كه به سوء مصرف این مواد اشاره دارند مسلما باید به گونه‌ای باشند كه مخاطبان را به سوی خود جذب كنند.

هر چند آثار سوء مصرف سیگار را نمی‌توان نادیده گرفت ولی به نظر می‌رسد پخش تصاویر دلخراش و دردناك برای نشان دادن این آثار منفی شاید تنها سبب امتناع مخاطبان از دیدن این تصاویر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha