دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

عرف مهریه در قانون هر چیزی است که مالیت داشته باشد و تبدیل به پول شود و دارای ارزش مالی باشد.

سلامت نیوز:از قدیم معمولا در مراسم خواستگاری و زمانی که داماد باید مهریه عروس را می پذیرفت و سند ازدواج را امضا می کرد، می گفتند مهریه را کی داده و کی گرفته است؟!

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: اما اگر این روزها سری به دادگاه های خانواده بزنیم، شاید نظرمان عوض شود و عده ای را به اجبار درحال دادن مهریه و عده ای را در پی گرفتن آن ببینیم! هم اکنون در ایران، سکه رایج ترین نوع مهریه است و بیشتر مهریه ها بر اساس سکه تعیین می شوند اما هستند زوج هایی که مهریه های متفاوتی دارند. امروز به بهانه انتشار مجدد عکسی در شبکه های اجتماعی از یک خودرو که 1200 نان بربری را به عنوان مهریه عروس خانم حمل می کند، به چند نمونه از این مهریه های عجیب و غریب در ایران و دیگر کشورهایی که داشتن مهریه در آن ها مرسوم است، می پردازیم.

1200 عدد نان بربری!
زن 25 ساله چند وقت قبل با مراجعه به دادگاه شهید محلاتی تهران گفت: «مهریه ام را که ۱۲۰۰ نان بربری است، از شوهرم می خواهم. حدود چهار سال است با هم زندگی می کنیم و زندگی بسیار خوبی داریم ولی ندادن مهریه مشکلاتی را برای زندگی مان ایجاد کرده است و حالا من کوتاه نمی آیم و مهریه ام را می خواهم. مهریه من چندان سنگین نیست و شوهرم می تواند آن را بدهد ولی چون آن را خواسته ام، از دادنش امتناع می کند.» قاضی پرونده نیز پس ازبررسی های لازم مرد را محکوم به پرداخت مهریه همسرش کرد و عکس این ماجرا، بازدید بالایی در شبکه های اجتماعی داشت.
 
جمع آوری یک میلیون لایک!
پدر یمنی به جای مهریه های مرسوم در کشورش، یک میلیون لایک در فیس بوک را به عنوان مهریه دخترش اعلام کرد و از داماد آینده اش خواست برای نشان دادن تعهدش به زندگی و همسرش، یک میلیون لایک در فیس بوک جمع کند! این پدر یمنی اشاره کرد با جمع کردن یک میلیون لایک، داماد نشان می دهد فردی سخت کوش است و لیاقت پیوستن به خانواده ما را دارد. در کشوری که تنها 25 میلیون نفر جمعیت دارد، این یک درخواست بزرگ است که داماد پذیرفت.
 
شکار 300 مارمولک!
عروس عربستانی بعد از اطلاع از ترس همسر آینده اش از انواع مارمولک، از وی خواست به تنهایی و بدون کمک دیگران، به عنوان مهریه برای او 300 مارمولک بزرگ و زنده از صحرا شکار کند! البته داماد بیچاره بعد از سه ماه تلاش موفق به شکار تنها 100 مارمولک شد و آن ها را به عروس خانم تقدیم کرد. این دختر خانم سعودی دلیل این کارش و به اجرا گذاشتن این مهریه را سنجش میزان عشق و وفاداری داماد بیان کرده است.
 
5 سفر به قاره های جهان!
چند سال پیش، انتشار تصویری از یک عقدنامه در شبکه های اجتماعی با مهریه جالب و در نوع خود جدید، موجب تعجب کاربران فضای مجازی شد. یکی از عجیب ترین مهریه های اخیر ایران، پرداخت هزینه پنج سفر به قاره های جهان شامل کشورهای برزیل، کانادا، چین، هندوستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، تانزانیا و استرالیا بود که ارزش آن معادل نرخ روز موسسات گردشگری معتبر در تهران برای تورهای 15 روزه رایج در این شرکت های مسافربری است.
 
ساعت یک میلیارد تومانی!
تازه عروس سعودی که مهریه اش یک ساعت مارک دار بسیار گران قیمت بود، بعد از این که فهمید آن ساعت مارک دار تقلبی است، درخواست طلاق داد. این در حالی است که ساعت اصلی حدود 200 هزار دلار(یک میلیارد تومان) قیمت داشت. این عروس سعودی وقتی ساعتش را برای تعمیر بند به نمایندگی ساعت آن مارک برد، متوجه شد که ساعتش تقلبی است و مدل اصلی و گران قیمت آن نیست. این زن که کمتر از شش ماه از ازدواج شان می گذشت، درخواست مبلغی معادل قیمت اصلی ساعت را برای جبران خسارت به دادگاه داد.
 

یک وکیل دادگستری درباره مهریه های عجیب می گوید:
امکان ثبت این گونه مهریه ها دیگر وجود ندارد
«مهسا زینعلی» وکیل دادگستری و عضو کانون وکلا درباره مهریه های عجیب و غریب در ایران می گوید: «تعریف مهریه در قانون هر چیزی است که مالیت داشته باشد و تبدیل به پول شود و دارای ارزش مالی باشد. در سال های اخیر خوشبختانه به دلیل منع های قانونی و الزامات موجود در دفترخانه های ثبت ازدواج، تعداد مهریه های عجیب و غریب کاهش یافته است. در گذشته مهریه های عجیب و غریب در دفتر خانه ها ثبت می شد هرچند اجرا شدنی نبود اما هم اکنون حتی ثبت این گونه مهریه ها در ایران امکان پذیر نیست. شایان ذکر است تعیین 3000 یا 4000 سکه برای کسی که توانایی مالی پرداخت آن را ندارد نیز به همان اندازه عجیب و غریب است اما متاسفانه مانعی برای ثبت آن هنوز وجود ندارد! موضوع جالب در این گونه مهریه های عجیب و غریب این است که در بیشتر مواقع زوجه برای این که مانعی بر سر راه طلاق ایجاد کند، آن ها را انتخاب می کند که راهگشا به نظر نمی رسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha