محققان دانشگاه تهران طی آزمایش‌هایی میزان تأثیرگذاری دو فاکتور فیزیکی و عاطفی بر سلامت را مورد بررسی قرار دادند.

کدام‌یک از دو فاکتور "فیزیکی" و "روانی" تأثیرگذاری بیشتری بر سلامت دارند؟

سلامت نیوز:محققان دانشگاه تهران طی آزمایش‌هایی میزان تأثیرگذاری دو فاکتور فیزیکی و عاطفی بر سلامت را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در چکیده مطالعات دکتر غلامحسین ریاضی، استاد بیوشیمی دانشگاه تهران و منیره‌السادات موسوی، پژوهشگر دوره دکتری تخصصی بیوشیمی این دانشگاه آمده است: "از آنجایی که موجودات زنده عمدتاً در تعادل بین دو فضای فیزیکی و متافیزیکی حضور دارند، فاکتورهای ایجاد اختلال در سلامتی نیز می‌توانند فیزیکی و یا عاطفی (روانی) باشند.

امروزه در اجتماعات انسانی نوین، به علت نگاه علم به فیزیک انسان، روابط عاطفی بین انسان‌ها آرام آرام به فراموشی سپرده شده است. علی‌رغم اینکه بخش عمده‌ای از فرایندهای درونی و بیوشیمیایی بدن موجودات زنده به خصوص انسان، تحت تأثیر روابط فی‌مابین و نیروهای عاطفی بین آنهاست، تاکنون مطالعات بسیار کمی در ارتباط با جراحات عاطفی انجام شده است. لذا در جهت بررسی میزان تأثیرگذاری و مقایسه دو فاکتور فیزیکی و عاطفی بر سلامت، بنا بر فرضیات موجود در ادبیات علمی جهان، آزمایشی در دانشگاه تهران طراحی و انجام شد.

در این پروژه از موش آزمایشگاهی ماده استفاده شد و نهایتاً فاکتورهای خونی به همراه ارگان قلب به عنوان بافت هدف مورد بررسی قرار گرفتند. از آنجایی که میزان قند و اکسیدان‌های خون به میزان زیادی بر سلامت تأثیرگذارند، بررسی تغییرات غلظت آنها در خون می‌تواند در مقایسه دو فاکتور فیزیکی و عاطفی در ایجاد اختلال مفید واقع شود. از طرفی به دلیل اینکه تمام رفتارهای ریتمیک سیستم بدن مانند تنفس و فشار خون با ریتم نوسانات سرعت قلب هماهنگ می‌شوند، تغییرات شبکه سلولی قلب، میزان التهابات ایجاد شده در آن و تغییرات سرعت تپش قلب به طور قابل توجهی در میزان جراحات وارد شده به سیستم بدن تأثیرگذار است.

قلب نه تنها یک پمپ فیزیکی است که عمل خون‌رسانی سایر اعضای بدن مانند مغز را بر عهده دارد، بلکه خود دارای ساختارهای تنظیم کننده عواطف است و مفاهیم دینی نیز سلامت بدن را در گرو سلامت قلب معرفی می‌کند. شاید بتوان یکی از علت‌های این موضوع را شباهت این ارگان به مغز در داشتن شبکه عصبی مستقل درونی و تولید امواج قدرتمند الکترومغناطیس آن محسوب کرد.

نتایج به دست آمده از آزمایش‌های اندازه‌گیری تغییرات قند خون، میزان رادیکال‌های آزاد خون، شکل شبکه عصبی قلب و التهابات ایجاد شده در آن و مقایسه تغییرات سرعت تپش قلب، نشان داد که جراحت ایجاد شده توسط فاکتور عاطفی به مراتب بسیار بیشتر از فاکتور فیزیکی است".



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha