دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: مصرف خودسرانه داروی مخدر ترامادول باعث وابستگی‌ شدید می‌شود و ممكن است فرد به مصرف روزی 30 قرص بر‌سد، ترك آن هم موجب پرخاشگری، بی قراری و اختلال خواب می‌شود.

سلامت نیوز : دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: مصرف خودسرانه داروی مخدر ترامادول باعث وابستگی‌ شدید می‌شود و ممكن است فرد به مصرف روزی 30 قرص بر‌سد، ترك آن هم موجب پرخاشگری، بی قراری و اختلال خواب می‌شود.

پرویز مظاهری در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت:‌ مصرف داروهای مسكن مخدر به خصوص ترامادول در جامعه افزایش یافته است و بیماران به دلیل اینكه احساسات خوب و خوشایندی به آنها دست می‌دهد و دردهایشان تسكین می‌یابد به پزشك مراجعه كرده و او را مجبور می‌كنند كه در نسخه ترامادول بنویسد.

وی با بیان اینكه بیشتر پزشكانی كه ترامادول در نسخه‌ها می‌‌نویسند پزشكان عمومی و متخصصانی كه در موضوع رشته تخصصی ها با بیماران دردمند مواجه هستند، تصریح كرد: متأسفانه بیمار یا از پزشك می‌خواهد برایش ترامادول بنویسد یا خودش از راه‌های مختلف سعی می‌كند این دارو را به دست آورد كه البته درصدی از داروخانه‌ها هم كه از عوارض این دارو بی‌اطلاع هستند آن را به بیمار تحویل می‌دهند.

این متخصص روانپزشكی ادامه داد: مصرف بیش از حد این دارو وابستگی شدیدی ایجاد می‌كند و مانند سایر مواد مخدر مصرف شخص بالاتر می‌رود. بیمارانی وجود داشتند كه در روز 10، 20 و حتی 30 عدد قرص ترامادول مصرف می‌كردند.

وی افزود: مهمترین عارضه این دارو وابستگی شدید به آن است و شخص اگر مصرف نكند بی‌قرار و پرخاشگر می‌شود، احساس ناخوشایندگی دارد، مشكل خواب پیدا می‌كند و برای اینكه این علائم را برطرف كند مجبور است مصرف را بالاتر ببرد.

مظاهری یادآور شد: باید به داروخانه‌ها و مسئولان فنی آن گوشزد شود كه این دارو مثل استامینوفن نیست و توصیه می‌شود داروخانه‌ها از تجویز این دارو خودداری كنند.

وی اضافه كرد: همكاران غیر روانپزشك بهتر است داروهای مسكن غیرمخدر را جایگزین تجویز ترامادول كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیررضا ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    15 3
    سلام من روزانه ۳ تا قرص ترا ۲۰۰ میخورم تورو خدا کمکم کنید بزارمش کنار دارم از ریخت و قیافه میفتم
    • سروش ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      1 0
      از تجربه دیگران استفاده کن هر سه چهار روزی یک مقداری کم کن با صبر حوصله برو جلو موفق میشی