یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 23919

نتایج یک تحقیق در کشور اسپانیا نشان می‌دهد خوردن غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در انسان‌ها افزایش دهد.

سلامت نیوز : نتایج یک تحقیق در کشور اسپانیا نشان می‌دهد خوردن غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در انسان‌ها افزایش دهد.
این محققان هم چنین متوجه شدند خوردن بعضی از غذاها مانند روغن زیتون که دارای مقادیر فراوان امگا 3 است می‌تواند علائم این بیماری در انسان‌ها کاهش دهد.
در این مطالعات که در مقیاس بزرگ و روی 12 هزار نفر انجام شده است دانشمندان ارتباط بین رژیم غذایی و شیوه زندگی انسان‌ها را در مدت 6 سال به دقت تحت نظر قرار دادند.
محققان در این بین توجه ویژه‌ای به چربی‌های ترانس که در بسیاری از غذاهای صنعتی و فست‌فودها وجود دارند داشتند. این مطالعات نشان داد افرادی که به طور مداوم از این غذاها استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگران با احتمال 48 درصد بیش‌تر به افسردگی دچار می‌شوند.
آلمودنا سانچز استاد طب پیشگیری از دانشگاه لاس پالماس دگران در این باره گفت: هر چه قدر یک فرد بیش‌تر از چربی‌های ترانس استفاده کند به همان میزان با احتمال بیش‌تری تحت تاثیر اثرات مخرب ناشی از آن قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که نوع دیگری از چربی‌ها که در ماهی‌ها، روغن‌های گیاهی و روغن زیتون یافت می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهند.
البته باید توجه داشت این مطالعات روی افرادی انجام شد که میزان مصرف چربی‌های ترانس در آن‌ها کم بود با این حال محققان متوجه شدند خطر ابتلا به افسردگی در این افراد تا 50 درصد بیش‌تر از دیگران است که این موضوع نشان می‌دهد رژیم غذایی که هر فرد مصرف می‌کند نقش بسیار مهمی در وضعیت روحی او بازی می‌کند.
در حال حاضر نزدیک به 150 میلیون نفر در جهان از علائم افسردگی رنج می‌برند که این آمار در طول سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. دانشمندان معتقدند تغییر در رژیم غذایی انسان‌ها از مهم‌ترین عوامل بروز این حالت در جامعه مدرن امروز شده است.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha