سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 239268

اگر توان ازدواج را فعلاً در خود نمی‌بینید، با خودتان روراست باشید و بدانید تصمیم الان‌تان بحق است و هیچ کس حق دخالت در سرنوشت شما را ندارد، در مقابل صحبت‌های دیگران مبنی بر ازدواج، قاطعانه و در کمال احترام بایستید و بگویید: «ازدواج مسأله مهمی است؛ من فعلاً آمادگی ندارم و تا چند سال آینده هم قصدی نخواهم داشت».

آماده ازدواج نیستم

سلامت نیوز_*نسرین صفری: اگر توان ازدواج را فعلاً در خود نمی‌بینید، با خودتان روراست باشید و بدانید تصمیم الان‌تان بحق است و هیچ کس حق دخالت در سرنوشت شما را ندارد، در مقابل صحبت‌های دیگران مبنی بر ازدواج، قاطعانه و در کمال احترام بایستید و بگویید: «ازدواج مسأله مهمی است؛ من فعلاً آمادگی ندارم و تا چند سال آینده هم قصدی نخواهم داشت».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو یکی از خوانندگان این مجله نوشت: دختر 17 ساله‌ای هستم که در خانواده‌ای با وضعیت مالی و اجتماعی معمولی زندگی می‌کنم؛ به خاطر چهره خوب و زیبایم خواستگاران زیادی دارم، پدر و مادرم راضی به ازدواج من هستند اما من به هیچ وجه آمادگی ازدواج ندارم و دوست دارم درس بخوانم و صاحب شغل شوم و بعد از آنکه پختگی و آمادگی لازم را به دست‌آوردم به ازدواج فکر کنم، اصرارهای بی‌امان اطرافیان باعث تردیدم شده است، به‌نظر شما می‌توانم در این سن و با این وضعیت انتخاب درست و ازدواج موفقی داشته باشم؟ نمی‌دانم چه جواب درستی به آنها بدهم که متقاعد شوند، من آماده ازدواج نیستم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور:


شرط اول برای ازدواج، رسیدن به بلوغ عاطفی، فکری و اجتماعی است که شاید مشخصه اصلی هر سه نوع بلوغ، احساس مسئولیت و داشتن تعهد است. در گام اول لازم است شما خود را محک بزنید تا ببینید چقدر در قبال خود، آینده و زندگی‌تان متعهد هستید و تا چند سال آینده به کجا خواهید رسید و که خواهید بود (واقع گرایانه پیش بروید نه آرمانگرایانه)؛ از سوی دیگر بسنجید چه قدر در این تعهد یک سویه‌ای که فعلاً نسبت به خودتان دارید موفق هستید و چه میزان مورد تأیید اجتماع است؟ اگر تعهد به خود مثبت است، حال این آمادگی خود را ارزیابی کنید که می‌توانید کسی دیگر را به تعهد یک نفره‌تان وارد و تعهد‌تان را دو طرفه کنید؟ چقدر همسرداری می‌دانید و از وظایف یک همسر مطلع هستید؟ چقدر از خصوصیات و نیازهای مردانه و زنانه مطلع هستید؟ معیارهای انتخاب‌تان چیست؟ همسر ایده آل شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ و... یادتان باشد برای تشکیل خانواده، تعهد به خود، ثبات فکری، آشنایی با تفاوت‌های شخصیتی مردان و زنان و شناخت ارزش زندگی مشترک بیش از موفقیت‌های شغلی و تحصیلی حائزاهمیت است اگر معنای تعهد را ندانید، وظایف را نشناسید، همسرداری ندانید و... بی‌تردید پایان خوشی برای ازدواج شما نخواهد بود.


با این تفاسیر، قطعاً متوجه شده اید در ازدواج سن عقلی مؤلفه‌ای مهم‌تر از سن تقویمی است، با اتکا به عقل، آمادگی روانی و ذهنی، محک شرایط اولیه خود و عزم و همت راسخ و پایدار می‌توانید در جهت انتخاب همسری که با شرایط شما هماهنگ است، گام بردارید.


اما اگر توان ازدواج را فعلاً در خود نمی‌بینید، با خودتان روراست باشید و بدانید تصمیم الان‌تان بحق است و هیچ کس حق دخالت در سرنوشت شما را ندارد، در مقابل صحبت‌های دیگران مبنی بر ازدواج، قاطعانه و در کمال احترام بایستید و بگویید: «ازدواج مسأله مهمی است؛ من فعلاً آمادگی ندارم و تا چند سال آینده هم قصدی نخواهم داشت»، در مقابل پرسش‌های دیگران فقط پاسخ فوق را بدهید و زیاد بحث نکنید و با بی‌تفاوتی و پرت کردن حواس آنها به موضوعی دیگر، به آنان بفهمانید دیگر قصد ادامه بحث در این زمینه  را ندارید و نمی‌خواهید آنان هم بیش از این کنجکاوی و اصرار کنند.
*روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha