یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
سلامت نیوز :شاید تاكنون هرگز به این فكر نیفتاده باشید كه تغذیه می‌تواند روی بهداشت روانی شما تاثیر مستقیم داشته باشد اما باید بدانید كه بر اساس مستندات پزشكی و علمی ثابت شده، غذای بد و نامرغوب، سلامت روان شما را به خطر می‌اندازد.

به گزارش  ایسنا، گروهی از متخصصان اسپانیایی در آمریكا با كشف ارتباط غذا خوردن با افسردگی مهر تاییدی بر مطالعات پیشین زده‌اند.

این متخصصان تاكید دارند كه خوردن مواد غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می‌كنند. این در حالی است كه در آزمایشات گذشته نیز ارتباط بین مصرف فست فودها با این بیماری تایید شده بود.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد كه برخی از محصولات مانند روغن زیتون كه سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا 9 هستند، می‌توانند با خطر بروز این اختلال روانی مقابله كنند.

در این بررسی‌ گسترده متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه‌های ناوارا و لاسپالماس در كرانكاناریا اطلاعات موبوط به رژیم غذایی و الگوی زندگی بیش از 12 هزار داوطلب را طی یك دوره شش ساله مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در آغاز مطالعات هیچ یك از این افراد به افسردگی مبتلا نبودند اما در پایان 657 نفر از آنها به تازگی دچار افسردگی شدند. از آزمایشات چنین برآمد شركت كنندگانی كه مصرف زیاد چربی‌های ترانس را داشتند 48 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی بودند.

دكتر آلمودینا سانچیز - ویلگاس استادیار طب پیشگیری در این باره خاطرنشان ساخت: افرادی كه بیشتر از چربی ترانس مصرف كرده بودند عوارض مضر بیشتری را نیز در رابطه با افسردگی تجربه كردند.


به گزارش مجله تخصصی دیسكاوری نیوز، در حال حاضر حدود 150 میلیون نفر در جهان به بیماری افسردگی مبتلا هستند كه این تعداد در سالهای اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.


به گفته پزشكان، با ایجاد تغییرات مهم در منابع چربی‌های مصرفی یعنی جایگزین كردن چربی‌های مفید مثل ماهی و روغن‌های گیاهی به جای چربی‌های موجود در رژیم غذایی غربی مانند چربی گوشت و كره می‌توان تا حد زیادی به حفظ و تداوم سلامت روانی خود كمك كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha