سلامت نیوز :رییس هیات مدیره انجمن پی.كی.یو با بیان این كه غربالگری پی.كی.یو بسیار ارزان قیمت است، گفت:غربالگری این بیماری باعث تشخیص به موقع آن می‌شود در نتیجه بیمار دچار عوارض مغزی و جسمی نمی‌شود.

دكتر جلال كوچمشگی در گفت وگو با ایسنا افزود: در صورتی كه بیماری پی.كی.یو به موقع تشخیص داده و درمان نشود، باعث می‌شود كه بیمار به عقب ماندگی ذهنی شدید، عوارض متعدد جسمی و روانی مانند تشنج‌های مكرر و بیقراری مداوم مبتلا شود و یك عمرخود و خانواده‌اش گرفتار این بیماری شوند.

وی تاكید كرد: علایم اختلالات متابولیك ارثی در ظاهر كودكان مشخص نمی‌شود و این علایم ‌ پس از چند ماه بروز می‌كند بنابراین لازم است در ایران نیز مانند كشورهای دیگر غربالگری صورت گیرد.

كوچمشگی در ادامه گفت: غربالگری پی.كی.یو اقدام جدیدی نیست. دهها سال است كه در كشورهای اروپایی این كار انجام می‌شود. به عنوان نمونه غربالگری پی.كی.یو در انگلستان از بیش از نیم قرن پیش آغاز شده است. از میان كشورهای منطقه نیز تركیه سالهاست كه غربالگری پی. كی .یو را انجام می‌دهد. این كار در كشورهای دیگر منطقه مانند عربستان، قطر و عمان نیز صورت می‌گیرد.

رییس هیات مدیره انجمن پی.كی.یو با اشاره به اجرای طرح آزمایشی غربالگری در ایران اظهار كرد: این كار ابتدا از شیراز شروع شد و حدود سه سال از آغاز این طرح در تهران و مازندران می‌گذرد و امیدواریم كه غربالگری پی.كی.یو در سراسر ایران گسترش یابد چون هر روز كه این كار به تعویق بیفتد، سلامت كودكان بیشتری به خطر می‌افتد.

كوچمشگی ابراز امیدواری كرد كه در سال 90 مسوولان وزارت بهداشت، غربالگری پی.كی.یو را در سراسر كشور اجرایی كنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ از هر 4 هزار كودك متولد شده در ایران، یك نفر به پی.كی.یو مبتلاست. به این ترتیب هر سال در حدود 300 نوزاد با این بیماری متولد می‌شوند. علاوه بر«پی.كی.یو» دسته‌ای از بیماری‌ها وجود دارند كه به آنها «بیماری‌های یتیم» گفته می‌شود. تعداد مبتلایان به هر یك از این بیماری‌ها مانند «تیروزینمی» اندك است اما جمع مبتلایان آنها از «پی .كی. یو» بیشتر می‌شود.

كوچمشگی درپایان تاكید كرد: كودكان مبتلا به پی.كی.یو تا هنگام تولد دچارعارضه‌ای نمی‌شوند چون خون مادر، خون جنین را در رحم تصفیه می‌كند اما بدن این نوزادان پس از تولد، به علت نقص ژنتیك نمی‌تواند برخی از مواد داخل شیر مادر و غذاهای دیگر را هضم و جذب كند. انباشتگی این مواد در خون نوزاد بر سلامت او تاثیر منفی می‌گذارد و به مغز در حال رشد او صدمه جبران ناپذیری می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha