روزهای آخر اسفند یادآور بازارهای پر زرق و برق مملو از خریدار، دست‌فروشان كنار خیابان، حاجی‌فیروزها و ... است. حاجی‌فیروزهایی كه پیام‌آور سالی نو برای مردم هستند.

سال نو به كجا سفر كنیم؟

سلامت نیوز: روزهای آخر اسفند یادآور بازارهای پر زرق و برق مملو از خریدار، دست‌فروشان كنار خیابان، حاجی‌فیروزها و ... است. حاجی‌فیروزهایی كه پیام‌آور سالی نو برای مردم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، نوروز بزرگ‌ترین عید ایرانیان نزدیك است، همه در تدارك برپایی جشنی باشكوه و البته گردش در ایام تعطیلات هستند.اگر در نوروز قصد ایرانگردی دارید، مكان‌های مناسب این ایام و البته فصل را به شما معرفی می‌كنیم كه با‌یكدیگر می‌خوانیم.

تفرش رویایی

تفرش، شهری زیبا که دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است. از این جاذبه های گردشگری می توان به آبشار قطره باران، روستای خانک، روستای طلاد، آب انبار بلور، چشمه آب معدنی گراو، مسجد جامع شش ناو و غار امجک اشاره کرد.

از سوغات این شهرستان، گردو، بادام، نان تندی، شیرینی خانگی و عسل می توان نام برد.در این شهرستان افراد معروفی همچون پروفسور حسابی و پروفسور سحابی زیسته اند. شما برای سفر به این مکان زیبا می توانید تنها با 700 تا 800 هزار تومان سفر کرده و از آن دیدن ‌كنید.

کاشان، شهر گل و گلاب

کاشان شهر گل و گلاب، شهری که جاذبه هایی همچون مسجد جامع، مسجد آقا بزرگ، آتشکده نیاسر، غار تالار، کاروانسرای مرنجاب، باغ و حمام فین دارد.از سوغات این شهرستان می توان به کلوچه، گلاب و روغن نباتی اشاره کرد. هر مسافری در ایام نوروز با هزینه 500 تومان می تواند از این شهرستان به مدت سه‌تا چهار روز دیدن ‌كند.

بوشهر، شهر دلیران

بوشهر، شهری که دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است و از جمله آن می توان به موزه رییس علی دلواری، قلعه نصوری، رافائل، سحانتیر، گنبد نمکی جاشکف موزه دریانوردی خلیج فارس و ری شهر اشاره کرد.سوغاتی های بسیاری در این شهر است که خرما، ارده، حلوای سنگک، خارک پخته‌و ماهی از جمله آن هاست. هزینه سفر سه تا چهار روزه به این شهرستان حدود 900 هزار تومان است.

بروجرد، نگین لرستان

بروجرد، شهری که دارای جاذبه هایی همچون پل قلعه حاتم، گلدشت، روستای دره صیدی، کرکیخان و موزه مردم شناسی است.کلوچه روغنی، نان گوشه ای و خشکبارها از جمله سوغاتی های این شهرستان به‌شمار می‌روند. برای سفر به این شهرستان فقط 500 تا 600 هزار تومان کافی است.

محلات، پایتخت گل ایران

محلات از دیگر شهرهایی است که به شهر گل شهرت دارد. مردم با هزینه ای حدود 600 هزار تومان می توانند از این شهرستان دیدن کنند.چشمه آبگرم، ستون های خورهه، آتشکده آتشکوه، قلعه آقاخان و غار آزادخان از جمله جاذبه‌های این شهرستان‌به‌شمار می‌روند.از مراسم‌های دیدنی این شهرستان اهواهو است. سوغاتی محلات، حلواشکری و حلوای ارده است.

سرعین، شهر آبگرم

سرعین، دیگر شهرستانی که دارای جاذبه‌هایی همچون آبگرم، سبلان، بش باجیلار و گاومیش گلی، دهکده صخره‌ای باستانی و بندر کلخوران و پیست اسکی است.سوغات معروف این شهر عسل و حلوای سیاه است. شما با 800 تا 900 هزار تومان می توانید یک سفر سه تا چهار روزه در ایام نوروز به این شهرستان داشته باشید. بندر خارک از دیگر شهرهای دیدنی و گردشگری کشورمان است.

نوش آباد، مروارید اصفهان

نوش آباد، شهری زیبا که در استان اصفهان ‌قرار داردوشهر زیرزمینی اویی در این شهرستان واقع شده است. معماری بی نظیر این شهرستان، هر فردی را مجذوب خود می کند.جاذبه هایی همچون پل اسحاق آباد، قلعه خشتی فرزین، بقعه رقیه بانو، آب انبار چاله سی، مرکزی، دربریگ و زیارتگاه فیض آباد این شهر را دیدنی تر کرده است. صنایع دستی این شهرستان زبانزد خاص و عام است. از این صنایع می توان به جولابافی اشاره کرد.

شما تنها با 700 تا 800 هزار تومان می توانید به دیدن این شهرستان بروید.

بندر خارک، بهشت جنوب

صخره کند و نرده های سنگی و قرار گرفتن بندر در کنار دریای خلیج فارس از جاذبه های این شهرستان است. یکی از ویژگی های بندر خارک وجود آب شیرین فراوانش است.

طارم، هندوستان ایران

طارم از دیگر شهرستان‌هایی است که در آن جاذبه‌های طبیعی بسیار است. این شهرستان دارای جاذبه‌هایی همچون آتشکده های تشویر، سانسیز، پیرچم، قوهیجان، قلعه های سمیران، آبشار هشترخان و باغ های سرسبز و زیباست.سوغاتی‌های این شهرستان شامل برنج، سیر، انار، زیتون، طالبی، انجیر، فندق و... است.شما برای سفر به این شهرستان تنها 700 تا 800 هزار تومان هزینه ‌می‌کنید.

تویسرکان، شهر كوهستانی

تویسرکان، شهرستانی کوهستانی که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار است. شما در این شهرستان می‌توانید از مکان هایی همچون حیقوق نبی، قلعه اشتران، حمام زرمان، باغوا و سیراب، درخت 3000 ساله چنار و بازارها دیدن کنید.

بهار در چابهار

حالا وقت سفر به شهر‌های جنوب شرقی ایران به خصوص‌چابهار در استان سیستان و بلوچستان رسیده‌است؛شاید این سفر یکی از لذت بخش‌ترین‌ها در طول سفرهای نوروزی‌تان باشد. شهر چابهار یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری ایران‌بوده که به بهشت گمشده معروف است.این شهر به ‌دلیل آب و هوای بهاری و معتدلش به «چهار بهار» شهرت دارد و یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور به حساب می‌آید که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. مردم چابهار نیز مثل هر شهر و دیاری، غذاهای محلی خاص خود را دارند. ماهی و خرما پایه‌های اصلی غذاهای محلی چابهار را تشکیل می‌دهند.

خوراک خرما از مهم‌ترین خوراک‌های چابهار است که بیشتر رستوران‌های ‌این شهر می‌پزند و به مشتریان خود می‌فروشند.از آنجایی که چابهار منطقه آزاد تجاری است، بازارها و مراکز تجاری یکی از جاذبه‌های ویژه این بندر محسوب می‌شوند.سری به بازارهای پردیس، صالحیار، صدف، فردوس و تیس که از پر رونق‌ترین بازارهای این شهر هستند بزنید. این بازارها بسیار شبیه به مراکز خرید کیش هستند و می‌توانند جایگزین خوبی برای کسانی باشند که پول وشرایط مناسبی برای سفر به این جزایر ندارند. از سوغاتی‌های معروف چابهار می‌شود به صنایع دستی و نان‌های محلی اشاره کرد.

همچنین پدیده موج فشان دریا که ارتفاعش در فصل بادهای موسمی‌به ۲۰ متر می‌رسد، تپه‌های گل فشان که یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های ژئوتوریسم است و یکی از پدیده‌های نادر زمین شناسی در دنیا به حساب می‌آید، رودخانه باهو کلات و گاندو که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، از نادرترین انواع تمساح در جهان است و تالاب صورتی رنگ لیپار که یکی از پنج چشمه رنگی جهان است، جاذبه‌های گردشگری چابهار را تشکیل می‌دهند.اگر اهل داستان‌های ترسناک و خیالی هستید، بد نیست که سری به کوه‌های تاریخی شهبازبند و گورستان جن در روستای تاریخی تیس بزنید. دیدن ساختمان تلگرافخانه انگلیسی‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، درختان انجیر معابد، اسكله كنارک و ساحل صخره‌ای پزم نیز خالی از لطف نیست.

نوروز مهمان كویر كرمان

حالا که سفر ما را با مناطق کویری آشنا کرد، بد نیست که از شهر کرمان دیدن کنیم و با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شویم. کرمان، یکی از کلانشهرها و مراکز پهناور استان ایران است. کرمان سابقه بسیاری در تاریخ کشور دارد و به واسطه پایتخت بودنش در دوران زندیه آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شماری دارد.آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)، که قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرمان به حساب می‌آید، بازار کرمان که شهرت جهانی دارد و طولانی‌ترین راسته بازار ایران شناخته می‌شود، کاروانسرای وکیل که جزو بزرگ‌ترین کاروانسراهای جهان است، موزه مردم شناسی زرتشتیان که تنها موزه زرتشتیان در ایران است، ‌ گنبد جبلیه که بر اساس افسانه‌ای از ملات شیر شتر ساخته شده، دره سختی که از منحصر به‌فردترین دره‌های ایران است، حمام گنجعلی‌خان، مسجد 200 ساله ملک و یخدان مویدی بخشی از آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. سوغاتی‌های کرمان نیز برای همه آشناست و زیره، قالی کرمان و کلمپه از بهترین ومحبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند.اگر شما یکی از کسانی هستید که علاقه به کویر گردی دارید، این بهترین فرصت است. دشت لوت در استان کرمان، یکی از جاذبه‌های «استرونومیک توریسم» یا گردشگری ستاره‌شناسی است. اما باید بسیار مراقب باشید؛ چرا که دشت لوت بسیار گرم بوده و در بین سال‌های 2002 تا 2009 گرم‌ترین نقطه جهان شناخته شده است. بنابراین باید تجهیزات کافی با خود به همراه داشته باشید.

یزد،دومین شهر تاریخی جهان

شاید باورتان نشود اما باید این را بدانید که قرار است پا در دومین شهر تاریخی جهان بگذارید. یزد بعد از ونیز در کشور ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است. یزد به شهر خشتی معروف است. دلیل این نامگذاری به سبب خانه‌های خشتی بادگیر در این شهر بوده که برای دور ماندن از گرمای همیشگی یزد به دست معماران ساخته شده است.از مکان‌های دیدنی استان و شهر یزد که نباید آن‌ها را از دست داد، می‌توان به آتشكده بهرام که آتش درونش بیش از 1500 ساله روشن مانده، باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر خشتی دنیاست، سرو ابرکوه که پیرترین جاندار زنده‌ جهان است، مسجدجامع، میدان امیرچخماق، موزه آب، حمام خان، برج خاموشان، موزه قصر آینه و روشنایی و قنات زارچ که طولانی‌ترین قنات ایران شناخته می‌شود، اشاره کرد. هنگام عزیمت به شهرهای دیگر، پرطرفدارترین سوغات یعنی قطاب و باقلوای یزدی‌ها را فراموش نکنید.

شیراز شهر عشاق هنر و ادب

فال می‌گیریم. حافظ قرعه را این بار به نام شیراز، شهر عشاق زده است. خیلی‌ها معتقدند که شیراز ، نگین شهر‌های توریستی ایران است. شیراز هرچند زیبا و تاریخی است اما شهرتش را بیشتر وام دار سعدی و حافظ، این دو شاعر بزرگ ایرانی است.

مسجد نصیرالملک، مسجد قدیمی‌که مسجد هزار رنگ لقب گرفته، ارگ کریمخانی که یکی از خاص‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی این شهر است، باغ ارم که با سروهای سر به فلک کشیده اش یکی از زیباترین باغ‌های ایران محسوب می‌شود، دریاچه مهارلو که در هر فصل به یک رنگ در می‌آید و شاهچراغ که مهم‌ترین جاذبه مذهبی شهر شیراز است، از جمله مکان‌های گردشگری و تاریخی این شهر محسو ب می‌شوند.

علاوه بر این دیدن بازار وکیل، خانه زینت الملوک، ‌باغ جهان نما، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ عفیف آباد، سرای مشیر، ‌دروازه قرآن، عمارت شاپوری و نارنجستان قوام خالی از لطف نیست. اگر سری به شیراز زدید، فالوده اصل شیراز و کلم پلو شیرازی را امتحان کنید و چرخی در بازار وکیل بزنید و برای آن‌هایی که دوست‌شان دارید، یک سوغاتی کوچک بخرید.

شهر سمبوسه و فلافل

حالا وقتش رسیده تا فرمان ماشین را به سمت اهواز بچرخانید. اهواز دومین شهر گرم ایران است و به‌دلیل پنج پل تاریخی‌اش به آن شهر پل‌ها لقب داده‌اند.رودخانه کارون یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهر است که به اهواز حیات و زندگی می‌بخشد. رودخانه کارون،‌ پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران است اما متاسفانه در چند سال اخیر حیاتش مورد تهدید قرار گرفته و آلودگی به یکی از مشکلات اساسی آن تبدیل شده است.رودخانه کارون یکی از رودخانه‌هایی بوده که نامش در سنگ نوشته‌های باستانی برده شده است و از آن به عنوان زادگاه اولین تمدن‌های بشری یاد می‌شود. پل سیاه، قدیمی‌ترین پل اهواز و تنها پلی که راه ریلی قطار از روی آن می‌گذرد،‌ پل سفید، اولین پل معلق در ایران، آبشار اهواز، طولانی ترین و قشنگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه‌، عمارت سه گوش و سرای معین‌التجار از مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر است.یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که بخش عظیمی‌از توریست‌ها را به خود جذب می‌کند، بازار معروف فلافل اهواز است که فلافل‌های بی نظیری دارد. فلافل و سمبوسه یکی از غذاهای محلی محبوب اهوازی‌هاست.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha