سلامت نیوز :رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: حدود 60 درصد از زوج‌های ایرانی از روش‌های پیشگیری از بارداری مدرن و مطمئن و 18 درصد از روش‌های سنتی استفاده می‌كنند. 22 نیز از هیچ روش پیشگیری استفاده نمی‌كنند.

محمد اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: آموزش و افزایش آگاهی زنان در مقاطع سنی بالقوه باروری در زمینه‌های تنظیم باروری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: آگاه كردن جامعه نسبت به مسائل بهداشت باروری باید پیش از سن ازدواج شروع شود و زنان باید نسبت به بهداشت باروری خود اهمیت قائل شوند. با اجرای برنامه تنظیم خانواده طی دو دهه گذشته مرگ مادران از 240 در 100هزار نفر جمعیت به 24 در 100 هزار نفر رسیده است.

رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت افزود: توانمند كردن خانواده‌ها برای تصمیم گیری درباره زمان مناسب اولین بارداری، فاصله مناسب میان 2 بارداری، حذف بارداری‌های پرخطر و ناخواسته از مهمترین اهداف برنامه تنظیم خانواده است.

اسلامی گفت: برنامه تنظیم خانواده به صورت روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام می‌گیرد و طبق آمار سال 79، 56 درصد خانواده‌ها از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده می‌كردند كه این رقم در آمار سال 84 به 59،7 درصد از خانواده‌ها رسیده است.

رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت اضافه كرد: در فاصله زمانی سال 55 تا 65جمعیت زیادی متولد شدند كه هم اكنون در سن ازدواج و باروری هستند.

وی گفت: روش‌های مطمئن از بارداری 11 روش است كه حدود 60 درصد از زوج‌ها از این روش‌ها استفاده می‌كنند و حدود 18 درصد از روش‌های سنتی استفاده می‌كنند.

اسلامی افزود: بخشی از این 60 درصد نیز خدمت خود را از بخش‌های خصوصی می‌گیرند و بسته به نوع روش متفاوت است روش‌هایی كه ارزانتر هستند بیشتر مشتریان آن به بخش‌های خصوصی رو می‌آورند و برای روش‌هایی كه گرانتر هستند به بخش‌های دولتی روی می‌آورند بنابراین قیمت روش‌ها و همچنین دسترسی نیز مهم است.

وی اضافه كرد: از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری می‌توان به قرص‌های پیشگیری از بارداری شامل قرص HD و LD قرص‌های زمان شیردهی و تری‌فازیك، كاندوم، آی‌-یو-‌دی، بستن لوله‌ در مردان، بستن لوله در زنان و آمپول‌های سه‌ماهه پیشگیری از بارداری اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha