بنیانگذار دانشکده‌ی تغذیه تبریز گفت: فرهنگ غذایی مردم تبریز کاملاً تغییر کرده است.

تغییر فرهنگ غذایی مردم تبریز

سلامت نیوز:بنیانگذار دانشکده‌ی تغذیه تبریز گفت: فرهنگ غذایی مردم تبریز کاملاً تغییر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پرفسور «سلطانعلی محبوب» با بیان این مطلب اظهار کرد: زمانی در تبریز، بردن مهمان به رستوران‌ و فست فودها نشانه‌ی بی‌احترامی بود، اما امروزه مردم این را پذیرفته‌اند و در اکثر مهمانی‌ها شاهد استفاده از غذاهای آماده هستیم.

وی با اشاره به برخی اشتباهات تغذیه‌ای رایج گفت: با توجه به مسئولیت و تجربه‌ای که در بخش تأمین امنیت غذایی استان و ارایه‌ی الگوی غذایی، عادات، آداب و اصول غذایی مناسب و تعیین سبد غذایی مطلوب برای مردم استان داشتم، تغییرات الگوی غذایی در طول چند سال اخیر در این منطقه چندان مطلوب نیست.

بنیانگذار دانشکده تغذیه تبریز با بیان این‌که جای سبزیجات و میوه‌ها در سبد غذایی مردم خالی است، ادامه داد: مصرف کربوهیدرات و غلات و نان چندین برابر میزان میوه و سبزیجات مصرفی است و با مقایسه‌ای اجمالی، وضعیت هرم غذایی مصرفی ما متفاوت از هرم استاندارد بوده و بخش پایینی هرم بزرگ‌تر است.

محبوب خاطرنشان کرد: افزایش روز افزون فست فودها، مشکلات تغذیه‌ای زیادی را به بار آورده، اما دولت نیز با تأمین امنیت غذایی برای مردم راه دسترسی به غذای سالم را فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به قدمت دانشکده‌ی تغذیه تبریز گفت: دانشکده تغذیه تبریز با قدمتی بیش از نیم قرن در سال ۱۳۵۳ در دانشکده‌ی علوم دارویی و آزمایشگاهی تأسیس شد و در ابتدا گروه‌های بیوشیمی و تغذیه در این دانشکده فعالیت داشتند، در همین سال اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی کردیم، اما پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، این رشته به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارایه شد.

بنیانگذار دانشکده تغذیه تبریز یادآور شد: در سال ۱۳۶۳ دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه تبریز جدا شد، اما دانشکده‌ی تغذیه هم‌چنان در دانشکده‌ی داروسازی سابق دایر بود و پس از استقلال، مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در این رشته ایجاد شد و جای امیدواری است که این دانشکده که با یک رشته آغاز به کار کرد، اکنون چند رشته تحصیلی اعم از علوم تغذیه و صنایع غذایی دایر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha