معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال 29 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان می بازند که 21 هزار نفرشان به علت بیماری قلبی و عروقی می میرند.

30 هزار نفر هر سال بر اثر آلودگی هوا در کشور جان می بازند

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال 29 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان می بازند که 21 هزار نفرشان به علت بیماری قلبی و عروقی می میرند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا رضا ملک زاده روز چهارشنبه در همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیماری های مزمن و غیر واگیر مهمترین عامل مرگ زودرس ایرانیان قبل از 70سالگی است و بیماری های قلبی و عروقی, تنفسی, سرطان و دیابت مهمترین این بیماری ها هستند.


وی گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد , در سال 94 حدود 385 هزار مرگ در کشور رخ داده است. 55درصد این مرگها قبل از 70 سالگی و زودرس بوده و 25 درصد این مرگ ها یعنی حدود 94 هزار مرگ قبل از50 سالگی رخ داده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: 50 درصد ایرانیان بالای 55 سال فشار خون بالا دارند و 45 درصد ایرانیان بالای 50 سال به چربی خون بالا گرفتار هستند.
ملک زاده افزود: باید برای آینده کشور و پیشگیری از بیماری های مزمن و غیر واگیر برنامه ریزی داشته باشیم و بخش مهمی از تحقیقات کشور باید بر کاهش آلودگی های زیست محیطی و پاسخگویی به چالش های کشور متمرکز باشد.


وی ادامه داد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور نقش مهمی در رفع چالشهای سلامت دارند اما هم اکنون به علت تاخیر یکساله در پرداخت حقوق پزشکان و کادر بهداشتی و درمانب با مشکل مواجه هستیم و طرح تحول سلامت دچار مشکل شده است.
وی گفت: در سالهای گذشته با افزایش سن امید به زندگی افتخارات بزرگی در نظام سلامت به دست آورده ایم و توانسته ایم با کاهش آلودگی هوا در خانه, افزایش زایمان ایمن , کاهش بیماری های واگیر و گرمسیری, توسعه بیمه همگانی , کاهش کوتاه قدی و کاهش مصرف الکل شاخص توسعه انسانی را در ایران ارتقا دهیم.


وی گفت: مهمترین چالش های نظام سلامت ایران , میزان بالای تصادفات رانندکی, خشونت و نزاع, رعایت نشدن اصول بهداشت فردی, آلودگی هوا و ریزگردها, بلایای طبیعی, مسمومیت ها و ایدز است که باید برای کاهش عوارض آنها اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha