چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 239400

یبوست یک مشکل گوارشی است که بر اثر مصرف غذا‌های بی‌کیفیت و دیر هضم به وجود می‌آید و مبتلایان می‌توانند با مصرف آب برخی سبزیجات این عارضه را درمان کنند.

یبوست را با آب سبزیجات ریشه‌کن کنید

سلامت نیوز:یبوست یک مشکل گوارشی است که بر اثر مصرف غذا‌های بی‌کیفیت و دیر هضم به وجود می‌آید و مبتلایان می‌توانند با مصرف آب برخی سبزیجات این عارضه را درمان کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ یبوست یک مشکل گوارشی است که بر اثر مصرف غذا‌های بی‌کیفیت و دیر هضم به وجود می‌آید و مانع دفع مواد زائد بدن از روده‌ها می‌شود.

عوامل مختلفی در بروز یبوست نقش دارند که عبارتند از: مصرف محصولات لبنی بدون مصلح، استفاده از غذا‌های چرب و شیرین، نوشیدن کم مایعات، مصرف کم مواد غذایی و سبزیجات حاوی فیبر، استعمال الکل و مواد مخدر، تنبلی معده و روده و اختلال سندروم روده تحریک‌پذیر (این اختلال در برخی از افراد موجب اسهال می‌شود)؛ سن بالا، همچنین کم‌تحرکی و استرس هم در ابتلای اشخاص به یبوست موثر هستند؛ یبوست مزمن می‌تواند موجب بروز بواسیر (هموروئید) در افراد شود.

برای بررسی اینکه چه سبزیجاتی می‌توانند در کنترل یبوست تاثیرگذار باشند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
آب سبزیجات مفید برای مقابله با یبوست

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مصرف آب هویج، شلغم، جعفری، کاهو و اسفناج را برای مبتلایان به یبوست موثر دانست و درباره طرز تهیه آن اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید سه عدد هویج، یک عدد شلغم، ۱۵ ساقه جعفری، هفت برگ کاهو و پنج برگ اسفناج را داخل مخلوط‌کن بریزند و آب آن‌ها را بگیرند؛ مقدار مصرف آب هویج، شلغم، جعفری، کاهو و اسفناج روزانه ۲ تا سه استکان است.

مواد غذایی موثر در رفع یبوست

وی درباره مواد غذایی موثر در رفع یبوست بیان کرد: مصرف آلو و انجیر برای مبتلایان به یبوست بسیار مفید است؛ افراد دچار این عارضه همچنین می‌توانند برای بهبود یبوست سه عدد کیوی رسیده را خوب بشویند و آنها را با پوستشان رنده کنند، سپس به کیوی‌های رنده شده کمی عسل اضافه و آن‌ها را میل کنند.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مصرف روغن زیتون، کرچک و بادام‌شیرین نقش موثری در رفع یبوست دارد.

دمنوشی برای درمان یبوست

عظمایی یادآور شد: مبتلایان به یبوست باید ۳۰ گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را با هم ترکیب و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ افراد دچار این عارضه باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha