یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۹

در این دنیای شلوغ و ماشینی گاهی خبر‌های مختلفی را می‌شنویم و با آمار و ارقام تأمل برانگیزی مواجه می‌شویم. آمار و اخباری كه انتظار داریم توجه بیش از پیش مسئولان را به خود جلب كند..

سلامت نیوز : در این دنیای شلوغ و ماشینی گاهی خبر‌های مختلفی را می‌شنویم و با آمار و ارقام تأمل برانگیزی مواجه می‌شویم. آمار و اخباری كه انتظار داریم توجه بیش از پیش مسئولان را به خود جلب كند، اما تأمل بر‌انگیزتر از این آمار و ارقام، عبور آسان و بی‌توجه مسئولان از كنار چنین اخبار و آماری است.
 یكی از آمارها این است كه سالانه در كشور بیش از 2 میلیون دندان به علت ناتوانی مردم از پرداخت هزینه درمانی تنها در مراكز بهداشتی درمانی تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشكی كشوركشیده می‌شود. آمار دندان‌های كشیده شده در سایر مراكز را هم اگر اضافه كنیم رقمی نزدیك 4 میلیون دندان به دست می‌آید.
اهمیت سلامت دندان‌ها از این جهت است كه سلامت این عضو از بدن یكی از شاخص‌های تحقق عدالت در سلامت بوده و این آمار بیانگر فاصله روح عدالت از پیكر سلامت است.

میانگین «دندان‌های پوسیده كشیده شده» شاخص عدالت در سلامت
چند روز بیش از اعلام و ابلاغ 52 شاخص عدالت در سلامت نمی‌گذرد، 52 شاخصی كه اگر چه تا به امروز هنوز لیست آنها از سوی وزارت بهداشت یا سایت دولت به طور دقیق اعلام نشده، اما مطابق اخبار اولیه، یكی از این شاخص‌ها میانگین DMFT در جمعیت زیر 12 سال است. شاخص DMFT میانگین دندان‌های پوسیده، كشیده شده در اثر پوسیدگی و پر شده در جمعیت زیر 12 سال است.مطابق با استاندارد‌های سازمان بهداشت، این شاخص به عنوان یكی از شاخص‌های مهم عدالت در سلامت شناخته می‌شود. این در حالی است كه براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، هر ساله فقط در مراكز بهداشتی-درمانی دولتی كه تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشكی اداره می‌شوند، حدود دو میلیون دندان كشیده می‌شود؛ دندان‌هایی كه تعداد زیادی از آنها را می‌توان با درمان معالجه ریشه دندان حفظ كرد، اما به علت ضعف مالی بیشتر مراجعه‌كنندگان به مراكز بهداشتی، درمانی، این دندان‌ها در اغلب موارد با اصرار بیماران كشیده می‌شود. این آمار فقط مربوط به مراكز درمانی تحت نظر وزارت بهداشت است در حالی كه كم نیستند مطب‌های خصوصی و درمانگاه‌های خیریه و مراكز درمانی مستقلی كه با توجه به هزینه‌های بالای درمان دندان به خواست خود بیمار، صورت مسئله را حذف می‌كنند تا بیمار با شمارش دندان‌های از دست رفته و احتساب ما بقی هزینه‌های زندگی شاید بتواند مبلغی را برای تهیه دندان مصنوعی پس انداز كند.

بیمه‌ها مشوق كشیدن دندان‌ها!
دكتر بشیر خالقی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واكنش به آمار دندان‌های كشیده شده در كشور با اشاره به عدم وجود بیمه‌های یكسان از اینكه برخی از بیمه‌های برای شركت‌ها و وزارتخانه‌های خاصی حتی هزینه كاشت درمان را می‌پردازند اظهار تأسف می‌كند. به گفته وی نقش بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های خدمات دندانپزشكی به پرداخت بخشی از هرینه كشیدن دندان محدود می‌شود. این در حالی است كه وزیر بهداشت سال گذشته در همان ماه‌های آغازین فعالیتش تحقق عدالت در سلامت را اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان كرد و بخش مهم آن را مربوط به دندانپزشكی و سلامت دهان و دندان دانست. مرضیه وحید دستجردی از پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشكی خبر داد و گفت: هم‌اینك این خدمات در حوزه زیبایی قرار دارد و شامل بیمه دندانپزشكی نمی‌شود، اما وزارت بهداشت پوشش بیمه‌ای این گونه خدمات را در برنامه‌های خود قرار داده است. با این وجود وعده وزیر بهداشت تا به امروز محقق نشده است.

مردم نگذارند دندان‌ها خراب شود؛ كسی از درمان حمایت نمی‌كند!
بشیر خالقی در این باره با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه والزامات این قانون در كاهش پرداخت از جیب مردم به 30 درصد تأكید می‌كند: با وجودی كه قوانین 5 ساله توسعه از بالا‌ترین الزامات اجرایی برخوردارند، اما در مواردی حتی شاهدیم كه مردم تا 80 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خودشان می‌پردازند.
به گفته وی، در برنامه پنجم نیز قرار بر كاهش پرداخت از جیب مردم به 30 درصد است و منابع مالی آن هم دیده شده كه یكی از این منابع مالی همان 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌هاست. وی درباره اینكه آیا در برنامه پنجم الزاماتی برای ارائه خدمات دندانپزشكی تحت پوشش بیمه از سوی مجلس تدبیر شده و آیا در تیم پزشك خانواده، دندانپزشك هم وجود دارد، می‌گوید: ما برای آنكه در بسته خدمتی پزشك خانواده دندانپزشك هم داشته باشیم از یك سو نیروی متخصص و از سوی دیگر امكانات كافی نداریم، زیرا ارائه خدمات دهان و دندان فضای كافی و امكاناتی نظیر یونیت دندانپزشكی می‌خواهد كه این امكانات در شبكه بهداشتی روستاها فراهم نیست. از نگاه خالقی باید در این خصوص اصل را بر پیشگیری قرار دهیم و مردم خودشان با رعایت نكات بهداشتی، پیشگیری ارزان را بر درمان‌های‌گران قیمت مقدم دارند! این نماینده مجلس با اشاره به یكسان‌سازی بیمه‌ها در لایحه برنامه پنجم توسعه، ابراز امیدواری كرد اگر شورای نگهبان بر لایحه برنامه پنجم مهر تأیید بزند با یكسان‌سازی بیمه‌ها شاید شاهد بازگشت روح عدالت به بدنه سلامت جامعه باشیم و آمار تأسف باری مانند كشیده شدن بیش از 2 میلیون دندان از روی فقر در لابه لای خبرهایمان منتشر نشود.
كشیدن دندان؛ درمانی برای همیشه
دومیلیون یا بیشتر فرقی ندارد؛ اگر دندان‌هایمان كشیدنی می‌شود این تقصیر خودم است. بیمه‌ها باید باشند تا صنعت بیمه كشور به حیاتش ادامه دهد، وظیفه ما این است كه پیشگیری كنیم و اگر كار به درمان كشید، كاری نمی‌شود كرد! كشیدن دندان هم یك نوع درمان است؛ درمانی برای همیشه!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha