دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 23948

غذاهای پرنمک ظرف مدت کوتاهی قابلیت انعطاف رگ‌های خونی را از بین برده و می‌تواند به قلب آسیب برساند.

سلامت نیوز :غذاهای پرنمک ظرف مدت کوتاهی قابلیت انعطاف رگ‌های خونی را از بین برده و می‌تواند به قلب آسیب برساند.
درست 30 دقیقه بعد از خوردن غذای پرنمک تغییرات واضحی در رگ‌های خونی انسان اتفاق می‌افتد.
دانشمندان متوجه شدند این غذاها به سرعت روی قابلیت عریض شدن رگ‌های خونی، حتی در افراد سالم که دچار مشکل فشار خون نیستند اثر می‌گذارد.
دکتر کیسی دیکینسون محقق مرکز تحقیقاتی صنعتی و علمی کامان‌ولث در استرالیا در این باره گفت: هنوز اثرات طولانی‌مدت مصرف این غذاها شناخته شده نیست، اما آخرین یافته‌ها در این مورد نشان می‌دهد نمک می‌تواند به سرعت روی فشار خون انسان‌ها حتی افراد سالم اثر بگذارد. اثر این غذاها درست مانند پاسخی است که بدن در هنگام مصرف چربی‌های اشباع شده از خود نشان می‌دهد.
رگ‌های خونی افرادی که به طور مرتب غذاهای پرنمک مصرف می‌کنند نصف افراد معمولی عریض می‌شود و این اثر تقریبا به مدت 2 ساعت بعد از مصرف غذا باقی می‌ماند. این تغییرات می‌تواند در طول زمان منجر به مسدود شدن رگ‌های خونی شود که این عامل نیز در نهایت سرنوشتی به جز حمله قلبی و سکته برای علاقه‌مندان به این نوع غذاها ندارد.
به طور معمول زمانی که قلب خون را در میان رگ‌های خونی پمپاژ می‌کند اکسید نیتریک ترشح می‌شود. این گاز باعث افزایش قابلیت انعطاف دیواره رگ‌های خونی شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد راحت‌تر عریض شده و جریان خونی را سریع‌تر از میان خود عبور دهند.
اما دانشمندان تصور می‌کنند نمک و چربی می‌تواند تا حدی از آزاد شدن اکسید نیتریک جلوگیری کند، اما این اثر حداکثر بعد از چند ساعت برطرف می‌شود.
در دراز مدت این حالت می‌تواند تغییراتی در رگ‌های خونی به وجود بیاورد که باعث چسبیدن کلسترول به رگ‌های خونی شود. شاید به همین دلیل است که انسان‌هایی که بیش از حد نمک مصرف می‌کنند در نهایت مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha