سلامت نیوز :نتایج یک مطالعه نشان داد: تعداد دفعات گریه نوزادان در طول بستری در بیمارستان و کورتیزول ادرار آنان پس از ترخیص در صورت تماس کانگورویی کمتر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، یافته های یک مطالعه نشان داد که در  2 گروه تماس کانگورویی و مراقبت معمولی از نظر متغیرهای زمینه ای در مادر و نوزاد تفاوتی وجود ندارد. اما در گروه تماس کانگورویی میانگین درجه حرارت نوزاد پس از یک ساعت تماس نیم درجه سانتیگراد بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین تعداد دفعات گریه نوزاد در طول بستری در بیمارستان و کورتیزول ادرار نوزاد پیش از ترخیص کمتر از گروه کنترل بود.

 با وجود کثرت پژوهش های انجام شده در زمینه تاثیر مراقبت کانگورویی در نوزادان نارس تحقیقات انجام شده برروی نوزادان رسیده کمتر است از این رو  این مطالعه میزان تاثیر این مراقبت در نوزادان حاصل از سزارین را بررسی کرده است.

در یک کارآزمایی بالینی 160 زوج مادر و نوزاد به صورت تصادفی در 2 گروه تماس کانگورویی و مراقبت معمولی قرار گرفتند. در گروه آزمون تماس پوستی مادر و نوزاد 3 بار در روز هربار 60 دقیقه برای 2 روز متوالی انجام شد درجه حرارت نوزادان در 4 نوبت متوالی اندازه گرفته شدهمچنین نوزادان 2 گروه از نظر برخی مشخصات چون میزان زردی، رفلکس های نوزادی، کورتیزول ادرار پیش از ترخیص از بیمارستان مقایسه شدند.

یافته ها نشان داد که تماس کانگورویی آثار مثبتی بر نوزادان ترم در بخش سزارین دارد و برای جلوگیری از عوارض ناشی از جدایی نوزاد از مادر در ساعت های نخست تولد و به لحاظ آثار مثبت اجرای تماس کانگورویی اجرای این مراقبت به عنوان یک روش روتین در همه بخش های سزارین توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha