سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت: چاقی دوران كودكی موجب بلوغ زودرس می‌شود و كودك كوتاه قد باقی می‌ماند.

میترا زراتی در گفت‌وگو‌ با  فارس افزود: عوامل زیادی موجب كوتاهی قد كودكان می‌شود.چاقی در دوران كودكی موجب كوتاهی قدی در دوران بزرگسالی می‌شود و پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

این متخصص تغذیه افزود: از عوارض چاقی در دوران كودكی شكل‌گیری سلول‌های چربی، و بروز ناراحتی‌ها و بیماریهای قلبی و عروقی در دوران نوجوانی است.

زراتی گفت: كودكان چاق مبتلا به بیماریهایی مانند فشار خون و دیابت می‌شوند كه حتی والدین آنها نیز ممكن است از فشار خون آنها بی‌اطلاع باشند. ورزش و فعالیت‌های بدنی كودكان در دوران مدرسه می‌تواند موجب افزایش بیشتر فشار خون آنها شود بدون اینكه آنها متوجه آن باشند.

زراتی افزود: با شروع دوره نوجوانی چربی‌ها در بدن نوجوانان تجمع پیدا می‌كند و این تجمع چربی موجب ترشح هورمون لپتین می‌شود. این هورمون موجب افزایش ترشح هورمونهایی مانند استروژن و پروژسترون می‌شود كه در نهایت بلوغ زودرس را در كودكان به دنبال دارد.

وی اضافه كرد: این هورمون‌های جنسی می‌تواند بر صفحات رشد استخوانی اثر بگذارد و موجب بسته شدن زودتر از موعد رشد این صفحات شود و در نتیجه رشد قدی متوقف شده و فرد كوتاه‌قد باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha