یك متخصص اطفال گفت: 70درصد علت سرماخوردگی اطفال تجمع ویروس در دستگاه تنفسی است كه با ورود هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود.

سلامت نیوز :یك متخصص اطفال گفت: 70درصد علت سرماخوردگی اطفال تجمع ویروس در دستگاه تنفسی است كه با ورود هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود.

ناصر كلانتر در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: به دلیل ناتوانی سیستم ایمنی بدن كودك در چهار سال اول زندگی، عفونت‌های تنفسی بر روی مخاط، سینوس، بینی، حلق، نای، ریه و حنجره و به عبارتی بر روی بافت‌های مخاطی بدن تأثیر سوء می‌گذارد؛ چرا كه این دستگاه‌ها در مقایسه با دیگر اعضای بدن در مقابل بیماری‌ها ناتوان‌تر هستند.

این متخصص اطفال ادامه داد: در بدن ایمونوگلوبولین A وجود دارد كه با عفونت‌ها مقابله می‌كند، این ماده در بدن كودكان نسبت به بزرگتر‌ها كمتر است اما در شیر مادر این ماده وجود دارد. با ترشح شیر مادر فعال می‌شود در صورتی كه كودك از شیر مادر تغذیه كند این ماده جذب بدن طفل شده و همین امر موجب مقاوم شدن بدن كودكان خصوصاً در 6 ماه نخست زندگی آنها می‌شود؛ در حقیقت وجود ایمونوگلوبولین A در شیر مادر عامل نجات بخش كودكان است.

وی با بیان اینكه دستگاه تنفسی انسان به دو بخش تحتانی و فوقانی تقسیم می‌شود، افزود: قسمت فوقانی شامل حنجره، بینی، گلو، سینوس و گوش و بخش تحتانی شامل تراشه، نای و ریه است؛ درگیرشدن دستگاه تنفسی فوقانی با میكروب و ویروس‌ها شایع‌تر است و موجب التهاب بینی، آبریزش، سینوزیت و درگیر كردن گوش میانی می‌شود.

این متخصص اطفال در خصوص علت بروز مشكل در دستگاه ‌تنفسی فوقانی در كودكان بیان كرد: 70 درصد علت بروز مشكل در دستگاه تنفسی كودكان به خاطر تجمع ویروس‌ها است كه بیشتر در فصول سرد سال طفل را درگیر می‌كند، از آنجایی كه اغلب ویروس‌ها در مخاط دهان، حنجره، بینی، سینوس و گوش میانی هستند به سرما وابسته‌اند؛ هنگامی كه هوای سرد به داخل بینی كودك نفوذ كند گرمای داخل بینی گرفته می‌شود و در نهایت ویرو‌س‌های خفته فعال شده كه در بین عوام به عنوان سرماخوردگی یاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha