یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 239684

دانشمندان موفق شدند قلبی مصنوعی بسازند که می‌توان آن را به طور دائم در بدن کار گذاشت؛ راهکاری که احتمالا جایگزینی برای نیاز بسیاری از بیماران به پیوند قلب خواهد شد.

دانشمندان «قلب مصنوعی دائمی» ساختند

سلامت نیوز: دانشمندان موفق شدند قلبی مصنوعی بسازند که می‌توان آن را به طور دائم در بدن کار گذاشت؛ راهکاری که احتمالا جایگزینی برای نیاز بسیاری از بیماران به پیوند قلب خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، قلبهای مصنوعی عرضه‌شده تاکنون موارد مصرف موقت دارند برای استفاده انسانی فقط یک نمونه در ایالات متحده مورد تایید قرار گرفته که آن هم تنها تا زمان انجام عمل پیوند قلب است.
اکنون دانشمندان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان (OHSU) قلبی مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌توان آن را به طور دائم مورد استفاده قرار داد و برای به حداقل رساندن احتمال بروز خطاهای مکانیکی، این دستگاه بر خلاف قلب‌های مصنوعی دیگر طراحی بسیار ساده‌ای دارد و از تنها یک بخش متحرک تشکیل شده است و هیچ دریچه قابل درگیری هم ندارد.
قسمت متحرک این قلب مصنوعی در واقع میله‌ای توخالی است که با آلیاژ تیتانیوم پوشیده شده است و درون لوله تیتانیومی حرکت رفت و برگشتی می‌کند. این لوله روی یاتاقان‌های هیدرودینامیکی معلق است و با کارکردی مشابه دو دریچه پایینی قلب یا بطن‌ها دارد. بدین گونه خون ابتدا به ریه‌ها و سپس به سراسر بدن منتقل می‌شود.

تفاوت دیگر این قلب مصنوعی محصول دانشگاه OHSU در مقایسه با دستگاه‌های دیگر آن است که جریان خون ایجادشده تقلیدشده از ضربان قلب طبیعی انسان است.
به گفته سازندگان این دستگاه، استفاده از آن آسیبهای خونی و احتمال لختگی را به حداقل می‌رساند و احتمالا خطر خونریزی گوارشی و سکته را نیز کاهش می‌دهد.
یک باتری شارژشدنی نیروی لازم برای کار این قلب مصنوعی را تامین می‌کند که می‌توان آن را در جیب گذاشت یا به کمربند متصل کرد.
آزمایش نمونه‌های قبلی قلب مصنوعی OHSU در دوره‌های کوتاه‌مدت روی گاو و گوسفند موفقیت‌آمیز بوده است و محققان این دانشمندان اکنون قصد دارند نمونه‌ای کوچک‌تر را تحت آزمون قرار دهند که در صورت موفق بودن نتایج طی مدتی سه‌ماهه روی نمونه گوسفندی، سرانجام بتوان آن را روی نمونه انسانی تحت آزمون و آزمایش قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha