دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 23969

سالانه 65 میلیون تن تخم‌مرغ در دنیا تولید می‌شود كه كشور چین با 40درصد از این میزان بزرگترین تولید كننده تخم مرغ جهان است. ایران نیز سالانه 850 هزار تن تخم مرغ تولید می‌كند و سرانه مصرف تخم مرغ هر ایرانی روزانه 21 گرم است.

سلامت نیوز : سالانه 65 میلیون تن تخم‌مرغ در دنیا تولید می‌شود كه كشور چین با 40درصد از این میزان بزرگترین تولید كننده تخم مرغ جهان است. ایران نیز سالانه 850 هزار تن تخم مرغ تولید می‌كند و سرانه مصرف تخم مرغ هر ایرانی روزانه 21 گرم است.

به گزارش فارس، تخم مرغ یك تركیب غنی شده و گرانبهاست. قیمت مناسب، تهیه راحت، طبخ آسان و سریع و در دسترس‌ بودن آن از فاكتورهای است كه تخم‌مرغ از بسیاری از مواد غذایی متمایز می‌كند.

تخم مرغ یك محصول بی‌نهایت شكننده است و با وجود اینكه بهترین روش‌های نگهداری و جابه‌جایی برای تخم مرغ انجام می‌شود اما آسیب‌های زیادی متوجه پوسته تخم مرغ است.

تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است و یكی از محصولات با ارزش و دارای پروئیین با كیفیت در كنار لبنات، گوشت و حبوبات است. تخم مرغ دارای 13 نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین‌های گروه A و B و عناصر مفیدی مانند ید و فسفر است. چربی تخم مرغ از نوع غیراشباع است و كلسترول تخم مرغ تاثیری بر افزایش كلسترول خون ندارد.

* مصرف تخم مرغ از بروز نابینایی در كهنسالی پیشگیری می‌كند

كلن یكی از مواد موثر تخم مرغ است كه برای رشد و نمو جنین و كودك، عملكرد سیستم عصبی و تقویت حافظه موثر است و لوتئن و گزانتئین زرده تخم مرغ از مواد بسیار موثر برای جلوگیری از استحاله شبكیه چشم است كه از بروز نابینایی در كهنسالی پیشگیری می‌كند.

طلاكش، دبیر انجمن تولیدكنندگان تخم مرغ شناسنامه‌دار درباره تخم مرغ و روش‌های نگهداری آن می‌گوید: تخم مرغ باید با بسته‌بندی مناسب و بهداشتی، جابه‌جایی، نگهداری و محافظت شود.

وی می‌افزاید: سازمان دامپزشكی كشور به عنوان مرجع ذی‌صلاح نسبت به تشویق، ترویج، تحسین و بهره‌برداری واحدهای بسته‌بندی و تولید تخم مرغ مایه یا پوست تخم مرغ از تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار اقدام كرده است.

طلاكش اضافه می‌كند: به دلیل اشتیاق جامعه برای بهره‌گیری از محصولات لازم و بهداشتی و در عین حال قابلیت ردیابی و كنترل و نظارت واحدهایی را تشكیل و توسعه داد كه بر روی عرضه تخم مرغ نظارت دقیق داشته باشد.

طلاكش معتقد است: رونق، كیفیت و بهبود تخم مرغ می‌تواند معرف مناسبی برای عملكرد این واحدها باشد كه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد. عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار در سطوح ملی و بازارهای صادراتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی می‌گوید: تخم مرغ شناسنامه‌‌دار در مراكز مجاز دارای پروانه دامپزشكی تحت نظارت دامپزشكان آماده و بسته‌بندی می‌شوند و تخم‌مرغ‌های سالم از سایر تخم مرغ‌های كثیف، ترك‌دار و شكسته جدا می‌شود و برای مصرف مستقیم عرضه می‌شود.

دبیر انجمن تولیدكنندگان تخم مرغ شناسنامه‌دار می‌افزاید: در بسته‌بندی تخم مرغ از معرض آلودگی‌های شیمیایی و میكروبی محیطی حفظ می‌شود و تخم‌مرغ‌های تازه تولید با تغذیه كنترل شده از مرغداری‌های مشخص جمع‌آوری می‌شود و پس از جداسازی تخم‌مرغ‌های معیوب نشانه‌گذاری و برای مصرف عرضه می‌شود. این نوع تخم‌مرغ‌ها ماندگاری و كیفیت بیشتری دارد.

طلاكش می‌گوید: در دنیا 65 میلیون تن تخم‌مرغ تولید می‌شود كه كشور چین با 40درصد از این میزان بزرگترین تولید كننده تخم مرغ جهان است و ایران نیز سالانه 850 هزار تن تخم مرغ تولید می‌كند.

وی می‌افزاید: شناسنامه‌دار بودن تخم مرغ امكان ردیابی و كنترل محصول را به راحتی به دنبال دارد.كیفیت تخم‌مرغ نیز افزایش پیدا می‌كند و تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به راحتی در كنار مواد غذایی دیگر در یخچال می‌توان نگهداری كرد .
وی ادامه داد: از شستشوی پوسته تخم مرغ قبل از قرار دادن در یخچال باید اجتناب كرد. به دلیل اینكه تخم مرغ دارای 18هزار منفذ است كه با شستن تخم مرغ آلودگی‌ها وارد تخم مرغ می‌شود و در صورت مصرف این تخم مرغ ممكن است بیماری‌هایی در افراد بروز پیدا كند.

هدایت حسینی، عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران درباره تخم مرغ و ارزش غذایی آن می‌گوید: تخم مرغ یكی از محصولاتی است كه بیماری‌های مختلفی را در صورت آلوده بودن به انسان منتقل می‌كند.

وی گفت: از 10 هزار تخم مرغ یكی از آنها به باكتری‌های خطرناك آلوده است و غذایی كه از تخم مرغ تهیه می‌شود می‌تواند به این نوع باكتری آلوده شود.

حسینی می‌افزاید: در برخی از كارخانه‌های غذایی به دلیل اینكه تخم مرغ با مواد غذایی مخلوط می‌شود ممكن است كه تخم مرغ ناسالم نیز وارد چرخه تهیه یك غذا شود كه خطراتی را به دنبال دارد.

دبیر انجمن تولیدكنندگان تخم مرغ شناسنامه‌دار می‌افزاید: تخم مرغ محصولی بسیار مقوی است و از نظر پروتئین، چربی و انرژی از تعادل خوبی برخوردار است و به عنوان یك ماده غذایی در یكی از وعده‌های غذایی مصرف شود. چربی تخم مرغ برای سلول‌های عصبی و رشد بدن مفید است و كلسترول آن در حدی است كه نیاز افراد را در روز تامین می‌كند.

وی اضافه كرد: تخم مرغ سرشار از ویتامین A است و از نظر آهن غنی است

حسینی معتقد است بر اساس آخرین آمار ایرانی‌ها روزی 21 گرم تخم مرغ مصرف می‌كنند كه این آمار در شهرها 22 گرم و در روستاها 19 گرم محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات اضافه می‌كند: تخم مرغ یك امولوسیون مناسب است كه در تهیه دسرها، سس‌ها استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha