دسته‌ای نتوانستند اتحاد، ابراز احساسات و شادی مردم را نظاره کنند و با ورود انواع ترقه‌ها و ادوات انفجاری دستی و صنعتی این آیین را دگرگون کردند، در حال حاضر چهارشنبه سوری به روزی با تأثیرات منفی فراوان برای خردسالان، بیماران و افراد کهنسال تبدیل شده است.

سلامت نیوز:چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های ایران باستان است که چند نشانه جالب و بسیار زیبا از منظر روانشناسی در این آیین نهفته است، اتحاد و دورهم جمع شدن افراد دور آتش یکی از این نشانه‌هاست، آتشی که خود مظهر گرما، نور و زندگی است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: مردم سرزمین ایران در این شب بدون توجه به رنگ پوست، سن یا جنسیت ساعاتی را کنار هم جمع می‌شوند، قاشق زنی که قدیم‌تر‌ها مرسوم بود و خوشبختانه این روزها هم دوباره در حال رواج پیدا کردن است یکی از رسوم زیبا و معنادار شب چهارشنبه سوری است، در این سنت که با سروصدای زیادی هم همراه است کوچکترها با کوبیدن قاشق روی قابلمه و ایجاد صدا از همسایه‌ها هدیه دریافت می‌کنند. این سنت نشانه‌ای از کمک کردن به مستمندان و قشر نیازمند جامعه و ترویج کمک به ضعفا است.


دکتر افسانه نیکزاد روانشناس خانواده در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آثار بسیار زیبای این آیین کهن کاملاً ایرانی می‌گوید: احساس نشاط، شور و شادی در این جشن، نخستین نتیجه مثبت این سنت قدیمی است، کمک به دیگران با اجرای مراسم قاشق زنی، مثبت اندیشی و ایجاد شور زندگی در مراسم پریدن از روی آتش از دیگر نتایج خوب این سنت است، اما به مرور زمان عشق، احساس، اشتیاق و دوست داشتن که همگی از نشانه‌های این آیین بودند به جنگ، نزاع، ایجاد سروصدا و در نهایت ترس تبدیل شد. قدیم‌ها در شب‌های چهارشنبه سوری خبری از ترس نبود و میدان جنگی در کار نبود.


به‌گفته این روانشناس فضای وهم انگیز و آسمان دودآلود این شب باعث می‌شود خیلی‌ها ترجیح دهند در خانه پناه بگیرند و عطای شادی کردن در این شب را به لقایش ببخشند. دسته‌ای نتوانستند اتحاد، ابراز احساسات و شادی مردم را نظاره کنند و با ورود انواع ترقه‌ها و ادوات انفجاری دستی و صنعتی این آیین را دگرگون کردند، در حال حاضر چهارشنبه سوری به روزی با تأثیرات منفی فراوان برای خردسالان، بیماران و افراد کهنسال تبدیل شده، این افراد از این روز که می‌توانست بسیار زیبا باشد، می‌ترسند، به نوعی استقبال از بهار و طبیعت با جنگ و صداهای مهیب و ایجاد مزاحمت همراه شده، افرادی که می‌توانستند در محیط‌های باز و دورهمی‌ها شاد و خوشحال باشند مجبور هستند تنهادر خانه بمانند.

در سنت‌های ایرانی خشونت جایی ندارد

آسمان تیره و تار و غبارآلود دقیقاً یادآور صحنه‌های جنگ است.
دکترنیکزاد با اشاره به اینکه باید به آداب و رسوم قدیمی پایبند باشیم پیشنهاد‌هایی را مطرح کرد. وی می‌گوید: بیایید با کمک یکدیگر فضا را به سابق برگردانیم، مردم با شور عشق و دوست داشتن باید باز دور هم جمع شوند بدون اینکه فضای جنگ و ترس در این شب زیبا تداعی شود، مردم ما سال‌ها در فضای جنگ همراه با رعب و وحشت و صداهای مهیب زندگی کردند، این صداها و انفجارهای شدید سبب می‌شود که ناخودآگاه برخی از افراد که در بحران‌های جنگ حضور داشتند، آسیب ببیند و آزرده شوند، یادآوری خاطرات جنگ و احساسات منفی از صداهایی که ایجاد می‌شود به مراتب تأثیرات منفی بیشتری روی خیلی‌ها می‌گذارد. این روان شناس در ادامه می‌افزاید: نقش رسانه‌ها در زمینه تغییر ساختار امروز چهارشنبه سوری بسیار پررنگ است، این آیین باور تغییر را در همه ایجاد می‌کند چون خود با تغییر فصل همراه است، فصل بهار نشانگر تولد و زندگی دوباره است پس در چنین روزهایی با ایجاد فضای رعب و وحشت شبیه میادین جنگ که با کمک ترقه‌ها، نارنجک‌ها و ادوات شبه جنگی چینی به کشور وارد می‌شود به جای بدآموزی و دور کردن مردم از یکدیگر، باید فضا را با کمک هم دگرگون کنیم و به فضاهای دوستانه قدیم نزدیک کنیم.


او در خاتمه مثال زیبایی از سیاستگذاری کشور آلمان پس از جنگ جهانی دوم در زمینه تغییر روحیه مردم می‌زند: دولت آلمان برای از بین بردن آثار منفی جنگ از ناخودآگاه و ذهن مردم هر روز به مناسبت‌های مختلف جشن‌های خیابانی برگزار کردند، حتی شروع به‌طراحی لباس‌هایی رنگارنگ و شاد کردند تا مردم از فضای پر از ترس و دلهره دور شوند این چنین سیاستگذاری‌هایی همراه با برپایی جشن‌های آیینی قطعاً در تغییر روحیه مردم اثرات مثبت زیادی خواهند گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha