دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

نوک پیکان انتقاد در این روزها به سمت مراکز خصوصی است، چرا که هیچ ابزار قانونی برای اجبار این مراکز برای خدمت‌رسانی در روزهای تعطیل وجود ندارد، هر چند قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید 50 درصد مراکز خصوصی و خیریه آمادگی ارائه خدمات درمانی را در ایام نوروز دارند.

سلامت نیوز: پزشکان هم درست مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مساله غیرقابل انکار است،‌ اما بدیهی است که بیماری تعطیلی نمی‌شناسد و در این بین برخی بیماران‌ اگر بموقع درمان نشوند، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند،‌ به همین دلیل است که ترس از نبود پزشک متخصص به یکی از دغدغه‌های شهروندان در تعطیلات طولانی نوروز بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: نبود پزشک در روزهای تعطیل ‌در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد و رفتن پزشکان متخصص به سفر، گاه باعث دردسر بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود، چون آنها نیز باید رنج سفر به شهرهای بزرگ را از جمله پایتخت به جان بخرند. این در حالی است که رسیدگی به سلامت مردم نیازی همیشگی است و تامین این نیاز ‌انتظار غیرقابل انکار از سوی مردم است و نباید در هیچ زمان و مکانی خدمات سلامت به مردم دچار وقفه شود.

 

نوک پیکان انتقاد در این روزها به سمت مراکز خصوصی است، چرا که هیچ ابزار قانونی برای اجبار این مراکز برای خدمت‌رسانی در روزهای تعطیل وجود ندارد، هر چند قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید 50 درصد مراکز خصوصی و خیریه آمادگی ارائه خدمات درمانی را در ایام نوروز دارند.

 

متخصصان در سفر، بیماران پشت در

 

وعده‌ها و البته برنامه‌‌های اعلام شده از سوی مسئولان دال بر این است که در ایام نوروز نباید نگران چنین کمبودی بود، اما بیماری خبر نمی‌کند و کمبود پزشک متخصص در بسیاری از رشته‌های تخصصی در روزهای تعطیل یک معضل است، از تهران که بیش از 30 درصد پزشکان متخصص در آن جمع هستند که بگذریم، در بسیاری از استان‌ها در ایام تعطیل پزشک متخصص در برخی رشته‌ها یا وجود ندارد یا بسیار اندک است.

 

ذبیح نیکفر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نزدیک بودن تعطیلات نوروزی از نبود‌ متخصصان در این ایام در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: ‌همزمان با تعطیلات نوروزی بیشتر متخصصان بویژه در شهرستان‌ها به مرخصی می‌روند و به این شکل مراکز درمانی از وجود متخصصان خالی می‌شود‌؛ حداقل سال گذشته که به این شکل بود.

 

به گفته نیکفر، از مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به نحوی عمل کنند که مردم در این ایام دچار مشکل نشوند.

 

از سوی دیگر، معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است حضور متخصصان در این روزها ضرورت دارد. او می‌گوید: فعالیت روزانه کلینیک‌های ویژه در این ایام با حضور رشته‌های بالینی خاص شامل داخلی، قلب، زنان، اطفال، جراحی عمومی، روانپزشکی، دندانپزشکی و دیگر تخصص‌ها بنا به تشخیص ضروری است.

 

جان بابایی به مشکل نبود پزشک در شهرستان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایام نوروز در هر شهرستان حداقل یک مرکز جهت ارائه خدمات دندانپزشکی، اورژانس و شبانه‌روزی دایر است.

 

خیریه‌ها به کمک درمان می‌آیند، اما...

 

آن‌طور که معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید، نیمی از مراکز خصوصی و البته خیریه‌ها هم به کمک مراکز دولتی درمانی کشور می‌آیند. جان‌بابایی دلیل این امر را افزایش بار مراجعات به مراکز دولتی می‌داند. به گفته او چون تعطیلی بخشی از خدمات در بخش خصوصی (مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها ) باعث افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانس‌های بیمارستانی می‌شود،‌ بخش خصوصی و خیریه اعم از مطب‌ها،‌ بخش‌های اورژانس و بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی با حفظ کل ظرفیت تخت‌ها با 100 درصد توان به ارائه خدمت می‌پردازند.

 

این در حالی است که سال‌های گذشته نیز مسئولان چنین وعده‌هایی را مطرح می‌کردند، اما بسیاری از شهروندان از نبود پزشک در ایام تعطیل گله داشته و دارند. به نظر می‌رسد این مشکل بسادگی حل و فصل نشود، چراکه قانون ابزاری برای برخورد با مراکز خصوصی در صورت تعطیلی ندارد.

 

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌دراین باره می‌گوید:‌ قانونی برای محل ایجاد مطب ‌و اجبار حضور در روزهای تعطیل برای پزشکان وجود ندارد. ولی بخش‌های بیمارستان دولتی قطعا باید پوشش کافی و لازم را برای روزهای تعطیل داشته باشند.

 

این نماینده مجلس معتقد است، مراکز دولتی در تعطیلات «نیمه‌تعطیل» هم نیستند و تماما در حال خدمت‌رسانی خواهند بود.

 

به گفته او در هر شرایطی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی مجبور به پذیرش بیماران اورژانسی هستند و اگر جایی پذیرش از آنها صورت نگیرد، تخلف است و باید با آنها برخورد قانونی شود.

 

آن طور که عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید، در مورد بیماران عادی هم امکان پذیرش وجود دارد، ولی در مجموع مراکز دولتی در روزهای تعطیل باید گوش به زنگ باشند.

 

بیمارستان‌ها زیر ذره‌بین

 

تخلف از برنامه‌های تعیین شده قطعا با برخورد رو به رو خواهد بود. این ترجیع‌بند گفته‌های اغلب مسئولان این حوزه‌ است.

 

معاون درمان وزارت بهداشت از تشکیل، تیم‌های نظارت بر عملکرد پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس 115، اورژانس‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه خبر می‌دهد و می‌گوید: از اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی و ایستگاه‌های سلامت توسط معاون درمان دانشگاه و رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برای رفع مشکلات احتمالی بازدید روزانه خواهد شد تا در ارائه خدمت به مردم مشکلی ایجاد نشود.

 

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از ابزارهای مختلفی که برای نظارت بر عملکرد خدمات درمانی در ایام تعطیل وجود دارد، می‌گوید؛ از بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها گرفته تا معاونت درمان و البته خود نماینده‌ها. او می‌افزاید: برخی نمایندگان نیز به صورت سرزده به این مراکز می‌روند تا از کیفیت خدمات درمانی در این ایام مطلع شوند.

 

حیدرعلی عابدی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم به جام‌جم می‌گوید: اورژانس‌ها باید تمام وقت آماده پذیرش باشند و اگر ‌جایی قصوری اتفاق افتاد به معاونت درمان علوم پزشکی اطلاع داده شود تا‌‌ با متخلفان برخورد شود ‌.

 

بهداشت در تعطیلات

 

افزایش بار مراجعات درمانی روی مراکز دولتی یکی از مشکلات این مراکز در روزهای تعطیل است اما آنچه مشخص است این‌که بسیاری از شهروندان هم می‌توانند از مراجعات غیرضروری در این ایام به مراکز درمانی خودداری کنند.

 

آن‌طور که حیدرعلی عابدی می‌گوید، حوزه درمان شامل هیچ تعطیلاتی نمی‌شود، البته در حوزه بهداشت این تعطیلات تا حدودی لحاظ می‌شود، چرا که هیچ خانواده‌ای در روزهای تعطیل برای واکسن فرزندش به این مراکز مراجعه نمی‌کند. اما حوزه درمان، قابل برنامه‌ریزی است و تمام وقت در روزهای تعطیل فعالیت می‌کنند.

 

عملکرد نامناسب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در سال‌های گذشته سبب شده بیشتر شهروندان در تعطیلاتی مانند نوروز دغدغه سلامتشان را داشته باشند به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت باید شرایطی را ایجاد کنند که نبود پزشک در ایام تعطیل به کابوس شهروندان بدل نشده و تعطیلات نوروزی را به کامشان تلخ نکند‌، دست کم می‌توان شرایطی ایجاد کرد که روزهای‌تعطیل برای بخش بهداشت و درمان، مساوی با‌ تعطیلات رسمی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha