سلامت نیوز :یك متخصص ارتوپدی گفت: نرمی غضروف یا «كندرومالاسی» در دختران شایع‌تر است.

دكتر جلیل زارع در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: با ساییدگی زانو یا آرتروز زانو فاصله بین مفاصل كم می‌شود و در مفاصلی كه بیشترین وزن را تحمل می‌كنند این اتفاق رخ می‌دهد.

وی گفت: مفصل زانو دولایی است و فقط در یك جهت (باز و بسته) حركت می‌كند. به عبارت دیگر، حركت چرخشی و جانبی ندارد و به همین دلیل این مفصل بیشتر دچار مشكل می‌شود.

وی با اشاره به این كه علل بروز ساییدگی زانو به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند، ادامه داد: نوع اولیه در خانواده‌های خاص و افراد چاق دیده می‌شود و در اكثر افراد جنبه ارثی دارد. این نوع ساییدگی زانو انگشت‌ها را نیز گرفتار می كند.

این متخصص ارتوپدی اضافه كرد: نوع ثانویه ساییدگی زانو در افراد مسن و جوانان دیده می‌شود كه در جوانان ساییدگی به صورت نرمی غضروف یا كندرومالاسی بروز می‌كند كه اشكال در محور حركتی زانو و مكانیزم خم و راست كنندگی آن یا كجی زانو از علل ابتلا به این بیماری است.

دكتر زارع راهكارهای بهبود نرمی غضروف كه بیشتر در جوانان و به خصوص دختران شایع‌تر است را اجتناب از خم كردن زانو، نشستن به صورت چهار زانو، ایستادن زیاد و انجام تمرین‌های ورزشی زیر نظر پزشك معالج دانست و گفت: این افراد صدای داخل زانوی خود را حس می‌كنند و معمولا علت این مشكل مكانیزم چهار سر زانو است كه برای بررسی بهتر آن باید به پزشك مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha