دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶

با شروع سال جدید، این فرصت را در اختیار داریم تا به این فکر کنیم که در آینده می خواهیم به کجا برسیم. برای سه، شش یا دوازده ماه آینده اهدافی تعیین می کنیم. فکر به اینکه 365 روز آینده چه چیزی در خود دارد هیجان زده مان می کند.

برای رسیدن به هدف رویا پردازی کن

سلامت نیوز: با شروع سال جدید، این فرصت را در اختیار داریم تا به این فکر کنیم که در آینده می خواهیم به کجا برسیم. برای سه، شش یا دوازده ماه آینده اهدافی تعیین می کنیم. فکر به اینکه 365 روز آینده چه چیزی در خود دارد هیجان زده مان می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، فکر می کنید یکی از بیشترین هدف گذاری هایی که انجام می شود، چیست؟ بله کاهش وزن است. اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده یک سوم افراد در پایان یکی دو ماه اول سال، هدفی که در نظر داشته اند را فراموش می کنند. چرا؟ آیا می توانیم این مشکل را حل کنیم؟ آیا می توانیم طرز فکرمان را تغییر دهیم تا این اهداف سرجای خود بمانند و دنبالشان کنیم؟

فقط رویا پردازی نکنید

هدف زمانی شکست می خورد که تنها روی نتیجه تمرکز می کنیم، بیشتر افکارمان به این سمت می رود که رسیدن به این هدف چه احساس خوبی دارد و از فکر درباره کارهایی که باید برای رسیدن به آن انجام دهیم غافل می شویم در نتیجه احتمال شکست بالا می رود.
تحقیقات روانشناسان در سال 2011 نشان داد افراد رویا پردازی که برای خود اهدافی تعیین می کنند و تنها به راه های ممکن رسیدن به آن فکر می کنند خیلی زود در برابر هدف خود نشانه های تسلیم را بروز می دهند. خانم هایی که درباره چگونگی احساس و ظاهر خود وقتی به وزن ایده آل رسیدند رویا پردازی می کردند، فشار خون سیستولیک پایین تری نسبت به زنانی داشتند که از آنها سوال شده بود آیا اهدفشان در واقع نتایج مطلوبی دارد.
چرا تغییر در فشار خون سیستولیک اهمیت دارد؟ این یک واحد سنجش قلبی عروقی است که نشان می دهد چه زمانی بدن انرژی و همتش را برای انجام جنبش فیزیکی بسیج می کند. خانم هایی که تنها درباره نتیجه رویاپردازی می کنند، قبل از اینکه حتی شروع کنند با شکست مواجه خواهند شد.

این کمبود انرژی روی عملکرد تاثیر دارد. افرادی که تنها رویاپردازی می کنند، بر اساس اطلاعات نسبت به کسانی که به نحوه رسیدن به هدفشان در هفته آینده فکر می کنند انرژی کمتری دارند. مسلما وقتی انرژی کمتری داشته باشید، به اهداف کمتری نیز دست پیدا خواهید کرد.

بهتر رویا پردازی کنید

کلید رسیدن به موفقیت، این است که دیدگاه بزرگ تری را درباره اینکه آینده چه چیزی در خود دارد در نظر بگیرید و بر اساس آن هوشمندانه هدف گذاری کنید. وقتی روی این تمرکز می کنید که چگونه یک تصمیم می تواند روی کل زندگی تان تاثیر بگذارد نه فقط یک لحظه از آن، می توانید انتخاب های سالم تری انجام دهید.
در یک مطالعه روانشناسی که در سال 2009 انجام شد، محققان از افرادی که نگران وزن خود بودند پرسیدند ترجیح می دهند سیب دریافت کنند یا شیرینی. افرادی که خود را تمرین داده بودند آینده نگر باشند در 75 درصد مواقع سیب را انتخاب می کردند اما کسانی که تنها زمان حال را می دیدند، تنها در 50 درصد مواقع سیب را انتخاب کردند.

خبر خوب اینکه ما می توانیم به خود بیاموزیم که آینده نگرانه فکر کنیم. این نوع فکر کردن می تواند به اهداف بلند مدت کمک کند. با پرسیدن چرا از خود نیز می توانید به این نوع طرز فکر کمک کنید. برای مثال وقتی برای دویدن بیرون می روید، از خود بپرسید چرا می دوم؟ جواب این است که به سلامت قلب و عروقم کمک می کند، چرا؟ چون می خواهم سالم و متناسب باشم. خود را وادار به این فکر کنید که چرا کاری را انجام می دهید و چگونه می تواند روی باقی زندگی تان تاثیر بگذارد.


به فرآیند متعهد باشید

یکی دیگر از قسمت های اصلی رویاپردازی، ساختار است. گام هایی را برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید. تصمیم بگیرید که چگونه از جایی که هستید به جایی که می خواهید بروید. به این فکر کنید که فرآیند احتمال رسیدن به موفقیتتان را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده رویاپردازی درباره فرآیند رسیدن به هدف، کیفیت کار را افزایش می دهد. افراد علاوه بر اینکه به حس رسیدن به هدف فکر می کنند، به تمرکز روی فرآیند نیز می پردازند. به کارهایی که می توانند و باید انجام دهند تا به هدف برسند فکر می کنند. کجا باید بدوند؟ چه زمانی باید دوچرخه سواری کنند؟ چگونه می توانند از تمرینات قدرتی کمک بگیرند؟ در این نوع رویا پردازی افراد به این فکر می کنند که چگونه کارها را پیش ببرند تا برای مثال چهار هفته دیگر نتیجه بگیرند.

رویا پردازی همچنین در مورد موانعی که ممکن است بر سر راه ما و هدفمان بیایند و اینکه چگونه بر آنها غلبه کنیم نیز کاربرد دارد. با یک طوفان فکری هر آنچه فکر می کنید می تواند مانعتان شود را در نظر بگیرید و برای حلشان راه حل پیش بینی کنید. این کار کمک می کند در صورت بروز این مشکلات، بی دفاع نباشید.


فرآیند را تبدیل به عادت کنید

ما خالق عادتیم و زمانی که بتوانیم فرآیند را برای خود تبدیل به عادت کنیم، نتیجه خواهیم گرفت. تحقیقات نشان داده تقریبا 66 روز طول می کشد تا به یک روند عادت کنیم و آن را مرتب انجام دهیم.

چگونه می توانیم عادت بسازیم؟ آن را از فکرمان بیرون بکشیم. مشخص کنید کی، کجا و چطور می خواهید به هدفتان برسید. تحقیقات نشان داده افرادی که با این شیوه برای خود ایجاد عادت کرده اند، درصد موفقیت بیشتری داشتند.

اما عادات به یک دکمه نیاز دارند تا به کار بیفتند. افراد معمولا رفتارهای عادت گونه را زمانی انجام می دهند که در شرایط آن عادت قرار داشته باشند. برای مثال در کلاس یوگا از روی عادت، عمیق تر نفس می کشیم. در پارک به صورت روتین بیشتر می دویم یا راه می رویم. در باشگاه سعی می کنیم وزنه های سنگین تری بلند کنیم. این شرایط هستند که عادت را فعال می کنند.

هرچقدر عادت را قوی تر کنید، با قرار گرفتن در شرایطی مشابه به سرعت فعال می شود.


تصمیم بگیرید که سالم شوید

متاسفانه اهدافمان همیشه با آنچه انجام می دهیم مطابقت ندارد. تحقیقات نشان داده با اینکه درصد بسیاری از افراد دوست دارند وزن خود را کاهش دهند، اما تنها درصد پایینی هستند که به صورت جدی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند.
برای خود اهدافی تعیین می کنیم تا سالم شویم اما در دنبال کردنشان مشکل داریم. چرا؟ شاید به خاطر طرز فکرمان درباره رسیدن به اهداف باشد. فقط به هدف پایانی فکر نکنید، بلکه فرآیند رسیدن به آن و مشکلات و موانع راه را نیز در نظر بگیرید. با این طرز فکر، درصد موفقیتتان افزایش پیدا می کند.

نویسنده: امیلی بالستیس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha