سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

تجربه محدود جزیره کیش برای شهرهای دیگر کشور و به‌خصوص تهران که با معضل بزرگ موتورسیکلت‌های بنزینی سال‌هاست دست‌به‌گریبان مانده، می‌تواند نمونه‌ای آزمودنی باشد.

سلامت نیوز:کیش تنها منطقه مسکونی ایران بین همه شهرها و روستاهاست که در آن خبری از صدای آزاردهنده و بلند موتورسیکلت‌های بنزینی نیست.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: در کیش ٣٥هزارنفری همان‌طور که به دلیل منطقه آزاد بودنش از تله انحصار خودروهای بی‌کیفیت داخلی در امان مانده و همه جایش خودروهای اغلب نونوار خارجی به چشم می‌آیند، از سال ٨٣، ورود و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت و پرسروصدای بنزینی هم ممنوع شد. همین تصمیم این جزیره جذاب گردشگری را از شر آلودگی صوتی و دودی این وسایل نقلیه که به تنهایی عامل بیشتر از ٢٠ درصد آلودگی هوای شهری مثل تهران، حجم زیادی از آلودگی صوتی و همچنین نزدیک به ٢٣ درصد کشته‌شدگان تصادفات است، نجات داده.

در این جزیره البته تعداد کمی موتورسیکلت وجود دارد، اما از همه لحاظ با موتورسیکلت‌های شهرهای دیگر کشور فرق دارند؛ هیچ صدایی تولید نمی‌کنند، میزان تولید آلودگی‌شان صفر است و سرعتشان هم در حدی نیست که بشود با آن ویراژ داد و برای جان خود یا دیگران خطرآفرینی کرد. دلیل همه این مزایا برقی‌بودن این وسایل نقلیه دوچرخ در کیش است. آن‌گونه که یکی از اعضای شورای شهر کیش به «شرق» می‌گوید تصمیم به ممنوعیت ورود  هرگونه موتورسیکلت بنزینی به جزیره طبق مصوبه شورای ترافیکی منطقه آزاد کیش در سال ٨٣  اتخاذ شد و تا امروز هم این تصمیم ادامه داشته است و اگر کسی هم چنین وسیله‌ای را وارد جزیره کند، توقیف و جریمه می‌شود. تا سال ٩٣ تعداد اندکی موتور بنزینی در کیش وجود داشت اما با موتورهای برقی جایگزین شد.

تجربه محدود جزیره کیش برای شهرهای دیگر کشور و به‌خصوص تهران که با معضل بزرگ موتورسیکلت‌های بنزینی سال‌هاست دست‌به‌گریبان مانده، می‌تواند نمونه‌ای آزمودنی باشد. هم مسئولان شهری و دولتی و هم کارشناسان و متخصصانی که روی مسئله آلودگی صوتی و هوایی پایتخت کار و پژوهش کرده‌اند، از رده‌خارج‌کردن و ممنوعیت تردد و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی را از جمله راهکارهای مؤثر برای کاهش مصائب تهران عنوان کرده‌اند. با این حال موتورسیکلت‌های برقی مورد استفاده در جزیره کیش اگرچه مزایایی از آن جمله که پیش از این ذکر آن رفت، دارند اما از عیب هم مبرا نیستند.

قیمت‌های بالای این وسایل که بین پنج تا ١٠ میلیون بسته به قدرت و توانایی باتری دارند و همچنین مدت زمان زیادی که نیاز به شارژشدنشان است و از آن طرف مدت و مسافت به نسبت کوتاهی که در مقایسه با موتورسیکلت‌های بنزینی طی می‌کنند، جذابیت آنها را برای مصرف‌کننده به میزان قابل توجهی کم می‌کند. اما هر چه هست، حضور اندک این موتورهای برقی در تنها شهر بدون چراغ قرمز ایران که باعث شده این جزیره از دست ویراژهای ترسناک و خطرساز موتورهای بنزینی نجات یابد، آرامش و سکوت خوبی را به این مقصد مهم گردشگری در دل آب‌های خلیج‌فارس داده است.


کیش به پیشواز  نوروز می‌رود

 
کیش این روزها گرمِ آماده‌شدن برای استقبال از مسافران نوروزی است. این جزیره در نوروز سال گذشته به‌تنهایی پذیرای ٢٣٠ هزار مسافر نوروزی بوده و طبق گفته مسئولان منطقه آزاد کیش امسال خود را برای ورود بیشتر از ٢٥٠ هزار گردشگر آماده کرده‌ است.


تعداد کل گردشگرانی که در ١٢ ماه سال ٩٥ برای گذران تعطیلات راهی این جزیره شدند، یک‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده که از این تعداد رقمی در حدود ۱۰۰ هزار نفر اتباع خارجی‌ بوده‌اند.  از فروردین تا پایان بهمن سالی که در حال تمام‌شدن است، ورود یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار گردشگر به کیش ثبت شده است و مسئولان جزیره می‌گویند با توجه به عدد و رقم‌های اسفند ماه انتظار می‌رود امسال تعداد گردشگران به نسبت سال قبل رکوردشکن شود.  در همین رابطه علیرضا قائدیان، معاون گردشگری منطقه آزاد در توضیحاتی این‌طور گفت: «ما در حال تدارک برنامه‌ریزی‌های جدید برای جذب بیشتر گردشگر هستیم و بر همین اساس در نظر داریم مبادی پروازی کیش را افزایش دهیم. با این هدف، اخیرا از سه شهر آبادان، یزد و کاشان نیز گردشگران می‌توانند به صورت مستقیم و با پروازهای موجود به کیش سفر کنند. این هدف‌گذاری در ایجاد مسیرهای مستقیم، در راستای تلاش برای ارزان‌سازی سفر به این مقصد انجام شده است؛ چراکه پروازهای مستقیم هزینه تمام‌شده سفر را پایین می‌آورد». قائدیان درباره برنامه‌های نوروزی جزیره کیش نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «ویژه‌برنامه‌های نوروزی ما برای ۱۹ روز در جزیره تنظیم شده است و در این مدت ۶۵ برنامه در نظر گرفته و سعی می‌کنیم در تمام سطح جزیره این مراسم برگزار شود تا از تزاحم و تراکم گردشگر در نقاطی خاص کاسته شود، البته بشخصه معتقدم هتل‌های موجود در کیش برای استقرار نوروزی مسافران کم است و ما همچنان نیازمند ظرفیت‌های بیشتر هستیم، ۵۲ مرکز اقامتی کنونی ۱۲ هزار تخت دارند اما نمی‌توانند جوابگوی استقبال مسافران نوروزی باشند. از این رو در کنار آنها سه بخش دیگر نیز برای استقرار گردشگران تعریف شده است.

محل‌هایی برای کمپ‌زدن خانواده‌ها با پنج هزار نفر، دو هزار چادر برای افرادی که انفرادی سفر می‌کنند و واحدهای مسکونی جزیره که قرار است زیر نظر جامعه هتل‌داران کیش و در قالب یک سامانه به مسافران اجاره داده شوند، سه بخش دیگر به جز هتل‌ها خواهند بود که در نوروز به گردشگران خدمات ارائه خواهند داد». معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره نحوه ورود گردشگران نوروزی از راه‌ دریایی به این جزیره نیز گفت: «سه بندر چارک، لنگه و آفتاب برای این کار در نظر گرفته شده‌اند. از طریق این بنادر گردشگران می‌توانند یا با اتومبیل یا بدون آن، وارد جزیره شوند». وی ضمن بیان شرایط ورود خودروها به کیش گفت: «ورود خودروهای ایرانی تولیدشده قبل از سال ۱۳۹۰ و خودروهای خارجی قبل از سال ۱۳۸۵ به جزیره به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی ممنوع خواهد بود و باقی خودروها نیز باید برگه معاینه فنی تأییدشده داشته باشند». آن‌طور که قائدیان می‌گوید، بلیت رفت و برگشت این اتومبیل‌ها و سرنشینان آنها برای حداکثر پنج روز اقامت در جزیره صادر شده و گردشگران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند. گردشگران نوروزی برای ورود خودروی شخصی خود به جزیره کیش برای مدت پنج روز باید مبلغ ٢٠٠ هزار تومان پرداخت کنند.

قائدیان همچنین از ایجاد یک اپلیکیشن برای تسهیل خدمات گردشگری در جزیره کیش به نام‌ آی‌کیش خبر داد و گفت: «در نوروز ٩٧ اتفاق جدید در زمینه خدمات‌رسانی طراحی اپلیکیشن راهنمای جامع جزیره کیش به نام IKISH است که اطلاعات گردشگری و خدماتی جزیره در آن تعریف شده. این اپلیکیشن سامانه رسمی اطلاع‌رسانی سازمان در حوزه فضای نت خواهد بود. آخرین وضعیت جزیره و احتمالاتی که در ایام نوروز امکان بروز آنها وجود دارد، مثل تغییر برنامه حرکت کشتی‌ها یا پروازها و... از طریق این سامانه اعلام می‌شود». تصویر کلی کیش در ذهن همه آنهایی که چه به این جزیره سفر کرده‌اند و چه با عکس و فیلم‌های دیگران آن را شناخته‌اند، تصویری مملو از برج‌های بلند، خیابان‌هایی پر از خودروهای خارجی و مراکز خرید لوکس و بزرگ و ورزش‌های دریایی است، اما کیش در دل خود جذابیت‌های سنتی و ناشناخته‌ای هم دارد؛ جذابیت‌هایی که تاکنون اقدام خاصی برای شناساندن آنها صورت نگرفته، اما به نظر می‌رسد قدم‌های اول برای گشودن فصلی جدید در گردشگری کیش باشد.


بومگردی در  جزیره


صحبت از پتانسیل‌های گردشگری سنتی اهالی بومی جزیره است. ساکنان بومی کیش عرب هستند و مثل همه اقوام ایرانی زندگی و آداب‌ورسومشان سرشار از جذابیت‌های منحصربه‌فرد و خاص برای دیگر است؛ از پوشش و موسیقی گرفته تا فرهنگ غذایی و میهمان‌نوازی. در روستای باغو، یکی از تنها دو روستای جزیره کیش، یکی از اهالی خوش‌ذوق روستا قدم‌های اول را برای راه‌اندازی اولین اقامتگاه بوم‌گردی جزیره برداشته است. روستای کوچک باغو پنج خانوار دارد و جمعیت کل روستا نزدیک به ٤٠ نفر است، اما سابقه و رسم‌ورسوم زندگی اهالی قدمتی چندصدساله دارد. مسجد کوچک روستا – که احتمالا کوچک‌ترین مسجد ایران باشد – خود یکی از جذابیت‌های دیدنی این روستاست و در کنار آن نیز اخیرا یک خیمه گردشگری برپا شده است. مسئول این خیمه، آقای خلدون، در این خیمه از میهمانان خود با نوشیدنی‌های سنتی- قهوه عربی و چای کرک- و همچنین شیرینی‌هایی که زنان روستا پخته‌‌اند پذیرایی می‌کند. خلدون درباره چشم‌انداز کاری که شروع کرده است می‌گوید: «قصد دارم در آینده یک اقامتگاه بوم‌گردی برای مسافران راه‌اندازی کنم که مسافران اگر خواستند، شب هم در روستا بمانند و بیشتر با فرهنگ و آیین و خوراکی‌های اهالی بومی جزیره آشنا شوند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha