رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: اصرار به نادیده گرفتن جشن‌ها و رویداد‌های کهن مانند جشن چهارشنبه سوری و برخورد مقابله‌ای زمینه ساز بسیاری از بحران شده است.

ایجاد بحران در جامعه با برخورد‌های مقابله‌ای با برخی جشن‌ها مانند چهارشنبه سوری

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: اصرار به نادیده گرفتن جشن‌ها و رویداد‌های کهن مانند جشن چهارشنبه سوری و برخورد مقابله‌ای زمینه ساز بسیاری از بحران شده است.
                                                                            
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، زهرا صدراعظم نوری در پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران گفت: چهارشنبه سوری به عنوان یک مراسم سنتی و آیینی، یادگاری است از فرهنگ چندین هزارساله که ایرانیان به یمن قدوم بهار و پایان تیرگی و سرما، آتشی از صفا و صمیمیت می‌افروختند.

وی افزود: مردم برای پیشواز نوروز، این جشن را برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان برگزار می‌کردند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره رسوم شب چهارشنبه سوری تصریح کرد: در فرهنگ غنی پارسی آیین این جشن با بوته افروزی، آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشینی، گره گشایی، قاشق زنی، کوزه شکنی، آش چهارشنبه سوری، آجیل مشگل گشا و پهن کردن سفره‌های رنگین شناخته شده است.

صدراعظم نوری با انتقاد از بهره گیری عده‌ای از مواد محترقه خطرناک خاطرنشان کرد: سر و صدا‌های گوش خراش و انفجار‌های پی در پی داده که نه تنها نسبتی با روح زیبای این جشن ندارند بلکه تداعی گر یک جنگ خیابانی تمام عیار شده و فرسنگ‌ها از آداب مهروزی و خیرخواهی مردم آن روزگار فاصله دارد.

وی در رابطه با مهم‌ترین دلیل تغییر در رسوم چهارشنبه سوری تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل را می‌توان در رویکرد مسئولین فرهنگی جستجو کرد. اصرار به نادیده گرفتن جشن‌ها و رویداد‌های کهن و برخورد مقابله‌ای و رودرو قراردادن این آیین‌ها با فرهنگ دینی، زمینه ساز بسیاری از بحران‌های این چنینی در جامعه شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با اشاره به رویکرد مقابله‌ای با مراسم چهارشنبه سوزی اذعان کرد: در خصوص کاهش خطرات و آمار آسیب‌های چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر، رویکرد همه دستگاه‌های متولی، به ویژه رسانه ملی رویکردی مقابله‌ای بوده و به شدت در این زمینه به خطا رفته اند. به طوری که به جای معرفی این جشن باشکوه و نحوه برگزاری ایمن آن از چندین روز قبل تنها به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های ناهنجار و دلخراش مصدمان و حادثه دیدگان سوانح چهارشنبه سوری پرداخته که به تجربه ثابت شده است، تنها محصول آن تلخکامی مردم در روز‌های آغازین سال جدید خواهد بود.

صدراعظم نوری در رابطه با اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از چهارشنبه سوری بیان کرد:
طراحی و نصب بیلبورد‌های آموزشی در سطح شهر، توزیع بروشور‌های فرهنگی و اعزام آتش نشانان داوطلب در میان مردم نیز از دیگر اقدامات فرهنگی این ارگان به شمار رفته و کارکرد این سازمان را از یک سازمان صرفا عملیاتی به یک ارگان خدماتی با رویکرد پیشگیرانه ارتقا داده است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که آمار جهانی نشان از رشد نگران کننده افسردگی و روحیه غمگین در میان مردم کشورمان دارد، شایسته نیست به بهانه‌های واهی و ضعف مدیریتی کمترین امکان برای شادی و نشاط از مردم دریغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha